UPO
Pensioenuitvoerders moeten deelnemers een jaaropgave sturen waarin informatie staat over hun huidige en toekomstige pensioensituatie. Actieven, gewezen deelnemers en gepensioneerden krijgen dit in de vorm van een Uniform Pensioenoverzicht (UPO). Het doel hiervan is dat de deelnemer, onder wie ook een gepensioneerde, weet hoeveel pensioen hij kan verwachten en met hoeveel onzekerheid dit gepaard gaat, en kan nagaan of hij voldoende opbouwt. Daarnaast helpt de informatie de deelnemer bij het maken van keuzes, denk aan bijsparen of vervroegd pensioen.
Toezicht AFM op verstrekking UPO
Actieve deelnemers moeten elk jaar uiterlijk op 30 september hun UPO ontvangen. Gewezen deelnemers en gepensioneerden moeten ook tijdig worden geïnformeerd over hun pensioen aan de hand van het UPO . Wij houden daar toezicht op. Als wij signalen hebben dat UPO’s niet (tijdig) zijn verstrekt of de informatie op het UPO niet correct is, kunnen wij daar onderzoek naar doen en toezichtmaatregelen nemen.
Verplichte verstrekking UPO
Pensioenuitvoerders hebben verschillende redenen dat zij het UPO niet (tijdig) verstrekken, terwijl dat wel verplicht is. In sommige gevallen verstrekken pensioenuitvoerders geen UPO, omdat de regeling complex is en het maken van een UPO arbeidsintensief is. Andere redenen zijn de conversie van een administratiesysteem of de overgang van pensioenuitvoeringsorganisatie. Of het ontbreken van de juiste gegevens in de administratie, omdat die niet zijn aangeleverd door andere partijen, zoals de werkgever. Verder verstrekken pensioenuitvoerders soms geen UPO’s om verwarring bij de deelnemer te voorkomen, aangezien de deelnemer recentere informatie heeft ontvangen. In al deze gevallen is en blijft de pensioenuitvoerder verplicht om tijdig een UPO te verstrekken.
In bepaalde situaties hoeft de pensioenuitvoerder geen UPO te verstrekken. Bijvoorbeeld wanneer de deelnemer per 1 januari in dienst is getreden. In dat eerste jaar ontvangt de deelnemer geen UPO, omdat op de peildatum nog geen pensioen is opgebouwd. Een andere situatie waarbij pensioenuitvoerders geen UPO verstrekken, is in het geval van overlijden van de deelnemer. Tot slot is soms het postadres van de deelnemer onbekend en kan dat niet achterhaald worden. Als de pensioenuitvoerder de Basisregistratie Personen raadpleegt, is daarmee voldaan aan de inspanningsverplichting die de wet voorschrijft. Sommige pensioenuitvoerders raadplegen de Sociale Verzekeringsbank om adressen te achterhalen.
Aandachtspunten bij verstrekking UPO
Pensioenuitvoerders zijn verantwoordelijk voor het (tijdig) verstrekken van UPO’s. Wij zetten de aandachtspunten daarbij nog eens op een rijtje.
UPO en transitieoverzicht kan tegelijk
In het jaar voordat pensioenuitvoerders overgaan naar de nieuwe pensioenregeling kunnen pensioenuitvoerders het UPO onder voorwaarden tegelijk verstrekken met het eerste transitieoverzicht. De uiterste verstrekkingsdatum voor het gecombineerde document is 30 november.
Wil je als pensioenuitvoerder van de eenmalige mogelijkheid gebruikmaken, meld dat dan proactief aan ons, door uiterlijk 30 september 2024 een mail te sturen naar pensioen@afm.nl. Verder moet je aan de onderstaande voorwaarden voldoen:
- Maak bij gelijktijdige verstrekking aan deelnemers duidelijk wat het verschil is tussen beide documenten en hoe deze zich tot elkaar verhouden, bijvoorbeeld met een oplegbrief;
- Als deelnemers informatie toch eerder (bijvoorbeeld 30 september) willen ontvangen, mogelijk vanwege hun factor A, dien je hun die informatie te verstrekken;
- Je informeert je deelnemers digitaal – dus via de website en/of e-mail –over de latere verstrekkingsdatum van het UPO en de mogelijkheid informatie eerder op te vragen.
Zorg dat ook kwetsbare deelnemers een UPO krijgen
In de praktijk blijkt dat pensioenuitvoerders soms geen UPO verstrekken omdat de regeling complex is, vaak gaat het dan om de arbeidsongeschikte deelnemer. Het opstellen van het UPO kan dan arbeidsintensief zijn, bijvoorbeeld omdat de pensioe nrechten handmatig moeten worden berekend. Als gevolg daarvan blijken deelnemers soms meerdere jaren achter elkaar geen UPO te krijgen. Daar komt nog bij dat zij hier niet over zijn geïnformeerd. Wij vinden het belangrijk dat de pensioenuitvoerder voldoende aandacht heeft voor het verstrekken van UPO’s aan kwetsbare deelnemers.
Zorg dat deelnemergegevens tijdig worden aangeleverd
Pensioenuitvoerders zijn voor de (tijdige) verstrekking van UPO’s ook afhankelijk van de aanlevering van informatie door werkgevers of het UWV. Als de werkgever een deelnemer laat aanmeldt en hierdoor de administratie voor deze deelnemer niet tijdig is ingeregeld, kan de pensioenuitvoerder niet tijdig een UPO verstrekken. Wij gaan ervan uit dat pensioenuitvoerders alles in het werk stellen om te zorgen dat gegevens tijdig worden aangeleverd, bijvoorbeeld door de werkgever te wijzen op zijn plichten.
Wees extra alert bij wijziging van administratiesysteem of PUO
De overgang naar een ander administratiesysteem, zoals bij wisseling van uitvoeringsorganisatie of systeemconversies, kan tot problemen in de communicatie leiden. Om dat te voorkomen is van belang voorafgaand aan de overgang, de consequenties voor deelnemerscommunicatie goed in kaart te brengen. Vergeet daarbij ook de actualisaties op mijnpensioenoverzicht.nl niet. Informeer deelnemers tijdig over dergelijke trajecten en de eventuele consequenties voor deelnemers op het gebied van communicatie. Wanneer het desondanks niet lukt om informatie tijdig te verstrekken, informeer deelnemers dan zo snel mogelijk om de schade te beperken. Laat deelnemers weten dat zij contact op kunnen nemen met de pensioenuitvoerder.
Ga na of deelnemers alle relevante informatie ontvangen
Soms verstrekken pensioenuitvoerders geen UPO omdat ze aangeven dat deelnemers recentere informatie hebben ontvangen en het UPO dan verwarrend kan zijn. Dat er meer recente informatie aan de deelnemer is verzonden, ontslaat de pensioenuitvoerder niet van de plicht het UPO te verzenden. Daarbij geldt de datum 30 september als uiterste termijn voor actieve deelnemers. De AFM roept de pensioensector op om te onderzoeken of pensioenuitvoerders dit op een andere wijze kunnen oplossen, mogelijk met een begeleidend schrijven
Verstrek UPO als deelnemer daarom vraagt
Als deelnemers geen UPO hebben gekregen maar hier wel om verzoeken, zorg er dan voor dat deze alsnog wordt verstrekt. De informatie op het UPO is wettelijk verplichte informatie die relevant kan zijn voor een deelnemer, denk aan de Factor A die nodig is wanneer de deelnemer wil bijsparen in de derde pijler.
Good practice: achterhalen van adresgegevens
Als het (post)adres van de deelnemer onbekend is, dan moeten pensioenuitvoerders tenminste de Basisregistratie Personen raadplegen. Het kan zijn dat dit alsnog niet het adres oplevert. Wij vinden het belangrijk dat pensioenuitvoerders alles in staat stellen om het adres te achterhalen, bijvoorbeeld via de werkgever. Sommige pensioenuitvoerders blijken adresgegevens via de Sociale Verzekeringsbank te achterhalen, zodat deze deelnemers alsnog het UPO ontvangen. Wij zien dit als een good practice.