Contact met de AFM
U kunt switchen tussen de twee tabbladen met veelgestelde vragen.
-
Voor consumenten
-
Voor de sector
Veelgestelde vragen van consumenten
Ik wil een melding doen aan de AFM
Geef jouw melding door via ons contactformulier.
Op deze pagina vind je meer informatie.
Wat doet de AFM met mijn melding?
De AFM onderzoekt misstanden in de financiële sector. Hierbij dienen de meldingen die de AFM van consumenten en marktpartijen ontvangt als belangrijke signalen. Een melding geef je door via ons contactformulier.
Op deze pagina lees je hoe wij omgaan met jouw melding.
Heeft deze partij een vergunning?
Via Check je aanbieder controleer je wat er bij de AFM bekend is over de onderneming waarmee je zakendoet, of wilt gaan doen. Op deze manier kun je zien of jouw aanbieder, bemiddelaar of adviseur beschikt over een vergunning en of er gewaarschuwd is tegen deze onderneming.
Doe geen zaken met een onderneming waarvoor wordt gewaarschuwd. Je loopt het risico om opgelicht te worden en je geld kwijt te raken. Aanvullend kun je ook direct in specifieke registers en waarschuwingslijsten zoeken.
Ik heb een klacht over een financiële instelling
Ben je niet tevreden over een bank, verzekeraar of een andere financiële onderneming? Dan kun je een klacht indienen. Op deze pagina lees je welke stappen je dient te volgen voor het indienen van een klacht.
Ik vermoed fraude of oplichting
Vermoed je fraude en/of oplichting? Of ben je zelf opgelicht? Er zijn als consument dan een aantal acties die je kunt ondernemen.
Bij vermoedens van fraude en/of oplichting meld je dit aan de AFM. Je kunt dit doen via ons contactformulier. Op deze pagina lees je hoe dit proces in zijn werk gaat.
Bent je zelf opgelicht? Bekijk dan deze pagina om te lezen welke stappen je kunt ondernemen.
Ik heb een vraag over een financieel product
Hieronder vind je onze pagina’s voor verschillende financiële producten:
Veelgestelde vragen vanuit de sector
Ik heb een vraag over het AFM portaal
Raadpleeg deze instructies voor het AFM Portaal.
Wilt u uw e-mailadres wijzigen? Het is nog niet mogelijk om via het portaal uw e-mailadres wijzigen. Wel kunt u zelf op portaal.afm.nl een nieuw e-mailadres registeren en koppelen, via “Nu registreren”.
Wilt u het e-mailadres van een medewerker wijzigen? Dat kan via “medewerkers beheren”. U leest daar meer over op pagina 10 t/m 13 van deze instructies.
Wilt u het e-mailadres van een wettelijke vertegenwoordiger deactiveren? Mail dan uw verzoek naar info@afm.nl.
Heb ik een AFM-vergunning nodig?
Per doelgroep vindt u informatie over de vergunningplicht. Een juridisch adviseur kan vaststellen of uw activiteiten vergunningplichtig zijn.
Adviseurs, bemiddelaars & gevolmachtigde agenten
Beleggingsondernemingen (o.a. vermogensbeheer of beleggingsadvies)
Beleggingsinstellingen (beheerders van een fonds)
Effectenuitgevende ondernemingen (o.a. beursgenoteerde bedrijven)
Handels- en afwikkelplatformen (o.a. beurzen)
Ik wil mijn vergunning of registratie wijzigen
Is uw adres gewijzigd? Uw adreswijziging hoeft u alleen door te geven aan de Kamer van Koophandel (KvK). De AFM ontvangt de wijziging van de KvK en verwerkt deze binnen maximaal drie weken. U hoeft de wijziging niet apart aan de AFM door te geven, omdat de AFM het vestigings- en correspondentieadres niet handmatig kan aanpassen.
Wilt u uw vergunning of registratie wijzigen? Wilt u uw vergunning of registratie uitbreiden, of juist (gedeeltelijk) intrekken? U kunt direct zelf een wijziging doorvoeren via het AFM Portaal.
Hoe meld ik een incident of misstand?
De AFM vindt het belangrijk om meldingen over trends, misstanden en incidenten te ontvangen. Geef uw incidentmelding, of melding van een misstand door aan de AFM via meldingenformulier@afm.nl.
U leest hier meer over op deze pagina van onze website.
Ik heb een vraag over toezichtkosten/een factuur
Wilt u een kopie factuur? Mail dan naar debiteuren@afm.nl o.v.v. uw debiteurnummer.
Kijk op Betaling (afm.nl) voor informatie over gespreid betalen of een incassomachtiging. Heeft u een andere vraag over toezichtkosten? Bekijk dan: Kosten van ons toezicht (afm.nl).
Ik heb een vraag over de Annex-IV rapportage
Beleggingsinstellingen rapporteren periodiek aan de AFM over hun fondsen en beheeractiviteiten. Heeft u een vraag over het invullen of uploaden van het XML-bestand van de Annex-IV-rapportage? Informatie over de Annex-IV rapportage vindt u op onze website: AIFMD-rapportage (afm.nl).
Contact
Contactformulier voor de sector
Contactformulier
De makkelijkste manier om contact met ons op te nemen is via het contactformulier. Er is een contactformulier voor consumenten en een contactformulier voor financiële ondernemingen.
Postadres
Autoriteit Financiële Markten
Postbus 11723
1001 GS AMSTERDAM
Bezoekadres
Vijzelgracht 50
1017 HS AMSTERDAM
(adres parkeergarage: Nieuwe Weteringstraat 5)
De AFM is goed bereikbaar met het openbaar vervoer.
Ons kantoor is soms lastig bereikbaar per auto. Bekijk actuele informatie over parkeren, verkeer en werkzaamheden op de website van de gemeente Amsterdam.
Legitimatieplicht
Zorg bij uw bezoek voor een geldig wettelijk legitimatiebewijs. Onder een geldig wettelijk legitimatiebewijs wordt verstaan: een paspoort, rijbewijs of een identiteitskaart.
Bankgegevens
Bank: Rabobank
IBAN rekeningnummer NL54 RABO 0309 4802 99
Bic code: RABONL2U