Go to content

Contact met de AFM

U kunt switchen tussen de twee tabbladen met veelgestelde vragen.


  • Voor consumenten

  • Voor de sector

Veelgestelde vragen van consumenten
 

Ik wil een melding doen aan de AFM

Geef jouw melding door via ons contactformulier.

Op deze pagina vind je meer informatie.


 

Wat doet de AFM met mijn melding?

De AFM onderzoekt misstanden in de financiële sector. Hierbij dienen de meldingen die de AFM van consumenten en marktpartijen ontvangt als belangrijke signalen. Een melding geef je door via ons contactformulier.

Op deze pagina lees je hoe wij omgaan met jouw melding.


 

Heeft deze partij een vergunning?

Via Check je aanbieder controleer je wat er bij de AFM bekend is over de onderneming waarmee je zakendoet, of wilt gaan doen. Op deze manier kun je zien of jouw aanbieder, bemiddelaar of adviseur beschikt over een vergunning en of er gewaarschuwd is tegen deze onderneming.

Doe geen zaken met een onderneming waarvoor wordt gewaarschuwd. Je loopt het risico om opgelicht te worden en je geld kwijt te raken. Aanvullend kun je ook direct in specifieke registers en waarschuwingslijsten zoeken.


 

Ik heb een klacht over een financiële instelling

Ben je niet tevreden over een bank, verzekeraar of een andere financiële onderneming? Dan kun je een klacht indienen. Op deze pagina lees je welke stappen je dient te volgen voor het indienen van een klacht.


 

Ik vermoed fraude of oplichting

Vermoed je fraude en/of oplichting? Of ben je zelf opgelicht? Er zijn als consument dan een aantal acties die je kunt ondernemen.

Bij vermoedens van fraude en/of oplichting meld je dit aan de AFM. Je kunt dit doen via ons contactformulier. Op deze pagina lees je hoe dit proces in zijn werk gaat.

Bent je zelf opgelicht? Bekijk dan deze pagina om te lezen welke stappen je kunt ondernemen.


 


 

Ik heb een vraag over een financieel product

Kijk voor vragen over specifiek financieel product op onze website onder “Thema’s”, of selecteer direct een van de onderstaande pagina’s. Staat het onderwerp dat je zoekt er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Hieronder vind je onze pagina’s voor verschillende financiële producten:

Hypotheken

Verzekeren

Pensioenen

Lenen

Financieel Advies

(Zelf) Beleggen

Crypto’s

Sparen

Veelgestelde vragen vanuit de sector
 

Ik heb een vraag over het AFM portaal

 

Raadpleeg deze instructies voor het AFM Portaal.

 

Wilt u uw e-mailadres wijzigen? Het is nog niet mogelijk om via het portaal uw e-mailadres wijzigen. Wel kunt u zelf op portaal.afm.nl een nieuw e-mailadres registeren en koppelen, via “Nu registreren”.

 

Wilt u het e-mailadres van een medewerker wijzigen? Dat kan via “medewerkers beheren”. U leest daar meer over op pagina 10 t/m 13 van deze instructies.

 

Wilt u het e-mailadres van een wettelijke vertegenwoordiger deactiveren? Mail dan uw verzoek naar info@afm.nl.

 

 

 

Heb ik een AFM-vergunning nodig?

Per doelgroep vindt u informatie over de vergunningplicht. Een juridisch adviseur kan vaststellen of uw activiteiten vergunningplichtig zijn.

 

Accountantsorganisaties

Aanbieders beleggingsobjecten

Adviseurs, bemiddelaars & gevolmachtigde agenten

Beleggingsondernemingen (o.a. vermogensbeheer of beleggingsadvies)

Beleggingsinstellingen (beheerders van een fonds)

Bewaarders

Caribisch Nederland

Crowdfundingplatformen

Cryptopartijen

Effectenuitgevende ondernemingen (o.a. beursgenoteerde bedrijven)

Handels- en afwikkelplatformen (o.a. beurzen)

Incassobureaus

Kredietaanbieders

 


Ik wil mijn vergunning of registratie wijzigen

Is uw adres gewijzigd? Uw adreswijziging hoeft u alleen door te geven aan de Kamer van Koophandel (KvK). De AFM ontvangt de wijziging van de KvK en verwerkt deze binnen maximaal drie weken. U hoeft de wijziging niet apart aan de AFM door te geven, omdat de AFM het vestigings- en correspondentieadres niet handmatig kan aanpassen. 

 

Wilt u uw vergunning of registratie wijzigen? Wilt u uw vergunning of registratie uitbreiden, of juist (gedeeltelijk) intrekken? U kunt direct zelf een wijziging doorvoeren via het AFM Portaal.

 


Hoe meld ik een incident of misstand?

De AFM vindt het belangrijk om meldingen over trends, misstanden en incidenten te ontvangen. Geef uw incidentmelding, of melding van een misstand door aan de AFM via meldingenformulier@afm.nl.

 

U leest hier meer over op deze pagina van onze website.


 


Ik heb een vraag over toezichtkosten/een factuur

Wilt u een kopie factuur? Mail dan naar debiteuren@afm.nl o.v.v. uw debiteurnummer.

 

Kijk op Betaling (afm.nl) voor informatie over gespreid betalen of een incassomachtiging. Heeft u een andere vraag over toezichtkosten? Bekijk dan: Kosten van ons toezicht (afm.nl).


 

 


Ik heb een vraag over de Annex-IV rapportage

Beleggingsinstellingen rapporteren periodiek aan de AFM over hun fondsen en beheeractiviteiten. Heeft u een vraag over het invullen of uploaden van het XML-bestand van de Annex-IV-rapportage? Informatie over de Annex-IV rapportage vindt u op onze website: AIFMD-rapportage (afm.nl).


 


Contact

Staat uw vraag er niet bij? Ga naar ons contactformulier.


Contactformulier voor consumenten
Contactformulier voor de sector

Contactformulier

De makkelijkste manier om contact met ons op te nemen is via het contactformulier. Er is een contactformulier voor consumenten en een contactformulier voor financiële ondernemingen

Postadres

Autoriteit Financiële Markten
Postbus 11723
1001 GS AMSTERDAM

Bezoekadres

Vijzelgracht 50
1017 HS AMSTERDAM
(adres parkeergarage: Nieuwe Weteringstraat 5)

De AFM is goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

Ons kantoor is soms lastig bereikbaar per auto. Bekijk actuele informatie over parkeren, verkeer en werkzaamheden op de website van de gemeente Amsterdam.

Legitimatieplicht

Zorg bij uw bezoek voor een geldig wettelijk legitimatiebewijs. Onder een geldig wettelijk legitimatiebewijs wordt verstaan: een paspoort, rijbewijs of een identiteitskaart.

Bankgegevens

Bank: Rabobank
IBAN rekeningnummer NL54 RABO 0309 4802 99
Bic code: RABONL2U