Dienstverlening op maat
Binnen de bestaande wet- en regelgeving is er ruimte om uw dienstverlening (kosten)efficiënt in te richten en daarmee goed aan te sluiten op de behoefte van uw klant. Dit kunt u doen door uw dienstverlening afhankelijk van de behoefte en situatie van de klant korter, minder diepgaand of minder breed maken. In het visiedocument 'Dienstverlening op maat' leest u drie principes om uw dienstverlening beter aan te laten sluiten op de behoefte en situatie van de klant.
Advies laten aansluiten op de situatie van de klant
U stelt in uw dienstverlening het klantbelang centraal. Het klantbelang centraal stellen is echter niet per definitie gelijk aan het geven van integraal advies. Het klantbelang centraal stellen betekent vooral nadenken over de inhoud van de dienstverlening en deze laten aansluiten op de behoefte en situatie van de klant. Afhankelijk daarvan kunt u uw dienstverlening diepgaand, uitgebreid of juist minder breed inrichten.
Veelgestelde vragen
Voor wie is deze publicatie bedoeld?
Hoe is deze publicatie tot stand gekomen?
Waarom heet het stuk visiedocument en geen leidraad?
Wat wil de AFM met de publicatie van dit visiedocument bereiken?
Met dit document wil de AFM u laten zien dat er binnen de bestaande wet- en regelgeving ruimte is om uw dienstverlening tijd- en kostenefficiënt in te richten om daarmee goed aan te laten sluiten op de behoefte van uw klant. De beschreven principes en voorbeelden stellen u hopelijk in staat om in uw eigen dienstverlening te onderzoeken waar de mogelijkheden zitten om uw dienstverlening beter aan te laten sluiten op de behoefte en situatie van de klant, en om daarmee het belang van de klant nog meer centraal te stellen.
Hoe moet ik de voorbeelden lezen die in het visiedocument zijn beschreven?
Hoe verhoudt deze publicatie zich tot leidraden en de wet- en regelgeving?
Wanneer moet ik een vergelijkingskaart verstrekken en wat moet daarin staan?
Per 1 april 2023 is het dienstverleningsdocument (DVD) vervangen door de vergelijkingskaart. De plicht om een vergelijkingskaart te verstrekken geldt voor alle financiële producten die onder het provisieverbod vallen.
In de vergelijkingskaart staat informatie over de aard, reikwijdte, kosten en de eventueel aanwezige belangen die van invloed kunnen zijn op de dienstverlening. Klanten kunnen met de vergelijkingskaart een goede vergelijking maken tussen verschillende financiële dienstverleners.
U kunt via de online applicatie in het AFM portaal een vergelijkingskaart maken. Op de pagina vergelijkingskaart staat meer informatie.