Borging klantbelang
Bij het nemen van besluiten is er een continu dilemma tussen het commerciële- en het klantbelang. Daarom heeft de AFM als gedragstoezichthouder aandacht voor de mate waarin financiële ondernemingen zich inspannen om het belang van klanten te borgen in hun bedrijfsvoering. De compliancefunctie, de toon aan de top en de organisatiecultuur dragen allemaal bij aan het borgen van het klantbelang, oftewel de governance van het klantbelang.
Toenemende druk op het klantbelang
De druk op het klantbelang neemt zichtbaar toe en het belang van toezicht op de governance van het klantbelang daarmee ook. Zo hebben financiële dienstverleners te maken met verschillende ontwikkelingen zoals toenemende consolidatie, de intrede van private equity, de verschuiving naar digitaal klantcontact en nieuwe wet- en regelgeving. Dit biedt kansen en risico’s. De impact die deze marktontwikkelingen op het klantbelang hebben is onder andere afhankelijk van de manier waarop financiële ondernemingen de klant als stakeholder meenemen in besluitvorming.
Onderzoek naar de borging van het klantbelang
De AFM onderzoekt de borging van het klantbelang doorlopend met behulp van een selfassessment. Bij het selfassessement leggen we ondernemingen verwachtingen voor rondom de governance van het klantbelang, rakend aan bijvoorbeeld toon aan de top, compliance en cultuur. Hieronder zijn een paar voorbeelden opgenomen. De financiële ondernemingen schatten zelf hun volwassenheidsniveau in en onderbouwen dat. Door de volwassenheid in kaart te brengen vergroot de AFM haar inzicht in het zelfregulerend vermogen van ondernemingen en kan haar inspanningen (beïnvloeding) hierop aanpassen.
Voorbeelden van verwachtingen over de borging van het klantbelang
- De directie is in staat om compliance risico’s te signaleren en daar adequaat op te reageren.
- De directie draagt zorg voor evenwichtige belangenafweging van diverse stakeholders bij (strategische) besluitvorming.
- De directie draagt zorg voor een (sociaal) veilige en open organisatiecultuur waarin handelen in het belang van de klant centraal staat.
Valideren selfassessment
De AFM selecteert elk jaar een aantal ondernemingen waarbij het gekozen volwassenheidsniveau wordt gevalideerd en daarmee of het volwassenheidsniveau waarmee het klantbelang geborgd wordt bevestigd kan worden.
Is uw onderneming uitgenodigd voor een onderzoek naar de borging van het klantbelang?
De AFM selecteert ieder jaar een aantal ondernemingen voor het onderzoek naar de borging van het klantbelang. Zij ontvangen hiervoor een aankondiging. De betrokken ondernemingen krijgen in een uitvraag een aantal verwachtingen voorgelegd over de borging van het klantbelang. Per verwachting geeft een onderneming een inschatting van haar eigen volwassenheidsniveau, wat wordt onderbouwd met een toelichting en documenten waaruit dit volwassenheidsniveau blijkt. Voor het beantwoorden van de uitvraag krijgt de onderneming 6 weken de tijd. Bij een selectie van ondernemingen zal de AFM kantoorbezoeken afleggen om in gesprek te gaan over de inschattingen en de gegeven onderbouwingen. De AFM geeft aan de hand van de toelichting en het eventueel afgelegde kantoorbezoek een oordeel of zij het volwassenheidsniveau kan volgen. Ondernemingen krijgen tijdig van de AFM te horen of zij zijn geselecteerd voor een kantoorbezoek.
Wat zijn de verschillende volwassenheidsniveaus?
Volwassenheidsniveau | Beschrijving van volwassenheidsniveau |
---|---|
Volwassenheidsniveau Ad Hoc | Beschrijving van volwassenheidsniveau
|
Volwassenheidsniveau Belegd | Beschrijving van volwassenheidsniveau
|
Volwassenheidsniveau Ontworpen | Beschrijving van volwassenheidsniveau
|
Volwassenheidsniveau Gemonitord | Beschrijving van volwassenheidsniveau
|
Volwassenheidsniveau Geëvalueerd | Beschrijving van volwassenheidsniveau
|