Vergelijkingssites
Consumenten kunnen zich via vergelijkingssites oriënteren op financiële producten. Zo krijgen zij inzicht in en overzicht over producten die passen bij hun persoonlijke situatie.
Sites bemiddelen of adviseren soms
Vergelijkingssites treden vaak op als bemiddelaar. Dit betekent dat vergelijkingssites ervoor kunnen zorgen dat de consument het product kan afsluiten bij de aanbieder. In sommige gevallen adviseren vergelijkingswebsites ook. Om te kunnen bemiddelen of adviseren hebben vergelijkingssites een vergunning van de AFM nodig.
Wanneer adviseert een vergelijkingssite?
- Er moet sprake zijn van een aanbeveling, niet enkel het delen van informatie;
- De aanbeveling moet zien op (een transactie in) een financieel instrument / een financieel product;
- De aanbeveling die gedaan wordt, (i) wekt de suggestie dat deze passend is voor de individuele klant, of (ii) wordt gegeven op basis van de persoonlijke situatie;
- De aanbeveling is niet (alleen) gedaan aan het publiek;
- De aanbeveling dient zich te richten tot een (gevolmachtigde van een) (potentiële) klant.
Wanneer bemiddelt een vergelijkingssite?
- De website vraagt andere relevante gegevens dan naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres van een klant op en maakt op basis hiervan een vergelijking.
- Er is een overeenkomst tussen een vergelijkingssite en een aanbieder, bemiddelaar of klant die tot doel heeft klant en aanbieder of bemiddelaar met elkaar in contact te brengen. Is er geen schriftelijke overeenkomst, dan is een betaling van een vergoeding een aanwijzing voor het bestaan van zo’n overeenkomst. Wanneer sprake is van bemiddelen volgens de Wet op het financieel toezicht wordt uitgelegd in het persbericht Wanneer bemiddelt een vergelijkingssite? Daarnaast gaat het nieuwsbericht specifiek in op de werkzaamheden die vergelijkingssites kunnen verrichten en wanneer deze werkzaamheden kwalificeren als bemiddelen.
Gedragscode vergelijkingssites
De gedragscode voor vergelijkingssites voor zorgverzekeringen biedt goede en concrete handvatten om de dienstverlening in het belang van de klant te laten zijn. De AFM verwelkomt dan ook het initiatief van vier grote vergelijkingssites om te komen tot deze gedragscode. Ook andere vergelijkingssites kunnen de handvatten uit deze gedragscode toepassen op hun dienstverlening.
Duidelijkheid over verstrekken relevante & duidelijke informatie op vergelijkingssites
De AFM geeft in een interpretatie meer duidelijkheid over informatie die vergelijkingssites moeten geven aan consumenten. Vergelijkingssites moeten ‘redelijkerwijs relevante informatie’ geven aan consumenten en hen hierover ‘duidelijk’ informeren. Het moet voor consumenten duidelijk zijn welke waarde zij kunnen hechten aan (het resultaat van) een vergelijking.
Heeft u nog vragen?
Als u over het bovenstaande vragen heeft, neemt u dan contact op met het ondernemersloket van de AFM via 0800-6800 680 (gratis) of ondernemersloket@afm.nl.
Veelgestelde vragen
Bemiddeling: Heeft een aanbieder van een vergelijkingsmodule een vergunning nodig?
- de aanbieder van de vergelijkingsmodule andere relevante gegevens dan naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres van een bezoeker – bijvoorbeeld geboortedatum of kenteken van de auto - inwint, en op basis hiervan een vergelijking maakt; en
- er een overeenkomst is tussen de aanbieder van de vergelijkingsmodule en een aanbieder of bemiddelaar in financiële producten, die tot doel heeft de bezoeker en de aanbieder of bemiddelaar in financiële producten met elkaar in contact te brengen. Is er geen schriftelijke overeenkomst, dan is een betaling van een vergoeding een aanwijzing voor het bestaan van zo’n overeenkomst.
Bemiddeling: Mijn vergelijkingsmodule staat op verschillende websites. Waar moet ik op letten?
Bemiddeling: Op mijn website staat een advertentie van een verzekeraar. Is mijn website vergunningplichtig?
Bemiddeling: Op mijn website staat een vergelijkingsmodule. Is mijn website aan het bemiddelen?
- Heeft de website invloed op de vergelijkingsmodule? Kan de website bijvoorbeeld bepaalde aanbieders of bepaalde producten in de module wel of niet laten meenemen in de vergelijking?
- Krijgt de website op enig moment inzicht in de gegevens die worden ingewonnen? Dit kan bijvoorbeeld doordat hij zelf de gegevens via zijn server doorstuurt. In dat geval is de website aan het bemiddelen.
- Welke werkzaamheden verricht de website verder?
- Staan er begeleidende teksten op de website die gaan over de vergelijkingsmodule? Wijzen de teksten erop dat de website betrokken is bij de vergelijking?
- Is het voor de klant duidelijk en transparant dat de vergelijking door een andere partij dan de website wordt gedaan?
- Op welke wijze wordt de website betaald? Een betaling per tot stand gekomen overeenkomst is een aanwijzing dat de website mogelijk aan het bemiddelen is.
Advisering: Wanneer is een aanbeveling persoonlijk?
- deze alleen tot stand wordt gebracht op basis van objectieve, productgerelateerde kenmerken;
- dit voor de klant duidelijk is en;
- er geen sprake is van een situatie als bedoeld onder 2.
- ‘Dit is de beste keuze voor u’
- 'Wij zoeken het goedkoopste product dat bij jou past’
- 'Wij zoeken de beste deal voor jou’
- 'Sluit aan bij uw situatie’
- 'Wij raden u aan om’
Advisering: Mijn vergelijkingswebsite bemiddelt in impactvolle producten, waar moet ik op letten?
Advisering: Wanneer richt een aanbeveling zich op (een transactie in) een financieel instrument/ een financieel product?
- ‘Ik raad u een annuïteitenhypotheek aan’ hier wordt geen specifiek financieel product aanbevolen, omdat de koppeling met een aanbieder van het financiële product ontbreekt.
- ‘Ik raad u de annuïteitenhypotheek van aanbieder X aan’ hier is sprake van een aanbeveling over specifiek financieel product.
Advisering: Wanneer is sprake van een aanbeveling?
Advisering: Wanneer zijn de adviesregels van toepassing en wat houden ze in?
- alle complexe producten zoals als bedoeld in artikel 1 van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (BGfo), bijvoorbeeld beleggingsverzekeringen en beleggingsobjecten;
- spaarrekeningen en de daaraan verbonden spaarfaciliteiten, waarvan de rentevergoeding is gekoppeld aan de koersontwikkeling van tot de handel op een markt in financiële instrumenten toegelaten financiële instrumenten;
- financiële instrumenten;
- krediet waarvan de kredietsom meer dan €1.000 bedraagt;
- hypothecair krediet;
- verzekeringen in verband met het geheel of gedeeltelijk wegvallen van het inkomen van een cliënt. Denk hierbij aan een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, overlijden of een combinatie van deze dekkingen en pensioenverzekeringen;
- combinaties van 2 of meer van de financiële producten, bedoeld in de onderdelen a tot en met h van de definitie van financieel product in artikel 1:1 van de wet.
Als de adviesregels van toepassing zijn, betekent dit dat een vergelijkingswebsite die adviseert zich een beeld moet vormen van haar klanten (ken-uw-cliënt-regels), en op basis daarvan een geschikt advies moet geven. De vergelijkingswebsite moet informatie inwinnen over de financiële positie, doelstellingen, risicobereidheid, kennis en ervaring van de klant voor zover dat redelijkerwijs relevant is voor het advies.