Contactformulier voor de sector
Heeft u een vraag aan ons? Bekijk de veelgestelde vragen onderaan de pagina, of geef uw bericht door via ons contactformulier,. Wilt u uw vergunning of registratie wijzigen? Geef uw wijziging door via het AFM Portaal.
LET OP: Stuur geen kopieën van identiteitsgegevens mee. Verwijder (persoons)gegevens die niet relevant zijn. Zo kunnen wij vragen en meldingen zo zorgvuldig mogelijk behandelen, rekening houdend met de privacy van u en anderen.
In onze privacyverklaring leest u meer over onze taak en de doelen waarvoor wij persoonsgegevens verwerken.
Veelgestelde vragen
Heb ik een vergunning van de AFM nodig?
Per doelgroep vindt u informatie over de vergunningplicht. Een juridisch adviseur kan vaststellen of uw activiteiten vergunningplichtig zijn.
Aanbieders beleggingsobjecten
Accountantsorganisaties
Adviseurs, bemiddelaars & gevolmachtigde agenten
Beleggingsinstellingen (beheerders van een fonds)
Beleggingsondernemingen (o.a. vermogensbeheer of beleggingsadvies)
Bewaarders
Caribisch Nederland
Crowdfundingplatformen
Cryptopartijen
Effectenuitgevende ondernemingen (o.a. beursgenoteerde bedrijven)
Handels- en afwikkelplatformen (o.a. beurzen)
Incassobureaus
Kredietaanbieders
Is er een instructie voor het AFM Portaal?
Raadpleeg deze instructie voor het AFM Portaal.
Wilt u uw e-mailadres wijzigen? Het is nog niet mogelijk om via het portaal uw e-mailadres wijzigen. Wel kunt u zelf in het portaal een nieuw e-mailadres registeren en koppelen, via “Nu registreren”.
Wilt u het e-mailadres van een medewerker wijzigen? Dat kan via “medewerkers beheren”. U leest daar meer over op pagina 10 t/m 13 van de instructie.
Wilt u het e-mailadres van een wettelijke vertegenwoordiger deactiveren? Mail dan uw verzoek naar info@afm.nl.
Hoe zit het met het betalen van toezichtkosten?
Wilt u een kopie factuur? Mail dan naar debiteuren@afm.nl onder vermelding van uw debiteurnummer.
Informatie over gespreid betalen of een incassomachtigingis te vinden op de pagina over betalingen. Heeft u een andere vraag over toezichtkosten? Bekijk dan eerst de pagina over de kosten van ons toezicht.
Hoe kan ik wijzigingen doorvoeren in mijn vergunning of registratie?
Is uw adres gewijzigd? Uw adreswijziging hoeft u alleen door te geven aan de Kamer van Koophandel (KvK). Wij ontvangen de wijziging van de KvK en verwerken deze binnen maximaal drie weken. U hoeft de wijziging niet apart aan ons door te geven, omdat wij het vestigings- en correspondentieadres niet handmatig kunnen aanpassen.
Wilt u uw vergunning of registratie wijzigen? Wilt u uw vergunning of registratie uitbreiden, of juist (gedeeltelijk) intrekken? U kunt direct zelf een wijziging doorvoeren via het AFM Portaal.
Hoe meld ik een incident of misstand?
Wij vinden het belangrijk om meldingen over trends, misstanden en incidenten te ontvangen. Geef uw incidentmelding, of melding van een misstand door aan ons via meldingenformulier@afm.nl.
Meer lezen over waarom het doen van meldingen belangrijk is.
Wat moet ik met een Annex-IV rapportage?
Beleggingsinstellingen rapporteren periodiek aan ons over hun fondsen en beheeractiviteiten. Heeft u een vraag over het invullen of uploaden van het XML-bestand van de Annex-IV-rapportage? Informatie over de Annex-IV rapportage vindt u op onze website.
Contactinformatie
De AFM is altijd te bereiken via ondernemersloket@afm.nl. Per e-mail kunt u ook een terugbelverzoek achterlaten. Vermeld uw handelsnaam, telefoonnummer en het tijdstip waarop u het beste te bereiken bent.
Daarnaast heeft de AFM een telefonisch spreekuur op maandag, woensdag en donderdag van 10.00 uur tot 13.00 uur op telefoonnummer 0800 6800 680.