DORA-meldingen
Als onderdeel van DORA moeten ondernemingen ernstige ICT-gerelateerde incidenten en (nieuwe) overeenkomsten met ICT-dienstverleners melden bij de toezichthouder. Daarnaast is er de mogelijkheid om cyberdreigingen op vrijwillige basis te melden. Ondernemingen kunnen deze meldingen indienen via de DORA-pagina in het portaal van de AFM.
De DORA-meldingspagina zal onderdeel zijn van het AFM-portaal waar ondernemingen met een AFM-vergunning nu al toegang tot hebben. Wanneer u op 17 januari 2025 geen toegang tot de DORA-pagina heeft, is het belangrijk om dit op tijd te melden, zodat u de verplichte meldingen in dit portaal kunt doorgeven.
Ernstige ICT-gerelateerde incidenten
Op het moment dat een ernstig ICT-gerelateerd incident heeft plaatsgevonden, moeten ondernemingen 4 uur na de classificatie (en uiterlijk 24 uur na de detectie) van het incident een eerste kennisgeving delen via het AFM-portaal. Wat ernstige ICT-gerelateerde incidenten zijn staat in de RTS voor de classificatie van ICT-gerelateerde incidenten en cyberdreigingen.
Tussentijds rapport binnen 72 uur
Deze eerste kennisgeving geeft generieke informatie over het incident, zoals een beschrijving van het incident en wanneer het is ontdekt. Daarnaast moet u 72 uur na het indienen van de eerste kennisgeving een tussentijds rapport delen met de toezichthouder. Het tussentijds rapport moet meer informatie geven over het incident. In de rapportage moet u bijvoorbeeld beschrijven welke bedrijfsprocessen zijn geraakt door het incident en de impact die het incident heeft gehad op klanten. Daarnaast moet u in het tussentijds rapport bechrijven welke tijdelijke maatregelen zijn getroffen om het incident te herstellen.
Eindverslag na 1 maand
Uiterlijk een maand na het indienen van het tussentijds rapport, moet u het eindverslag delen met de toezichthouder. Hierin bechrijft u onder meer wat de oorzaak van het incident was, hoe het incident is opgelost en de directe en indirecte kosten die zijn gemaakt als gevolg van het incident. Ondernemingen kunnen voor de rapportages gebruik maken van de templates in het AFM-portaal.
Wij zullen bij de beoordeling van de rapportages kijken naar de volledigheid van het incidentenrapport. Daarnaast beoordelen wij of het incident (en de impact hiervan) voldoende wordt beschreven in de rapportage. Wanneer dit niet het geval is, vragen wij om aanvullende informatie om dit te achterhalen.
Naast de meldingen voor ernstige ICT-gerelateerde incidenten, kunnen financiële ondernemingen op vrijwillige basis significante cyberdreigingen melden. Beide soorten meldingen gebruiken wij voornamelijk om te bepalen of er ICT-incidenten hebben plaatsgevonden of cyberdreigingen actief zijn die impact (kunnen) hebben op de financiële sector.
Nieuwe contractuele overeenkomsten
Nieuwe overeenkomsten met ICT-dienstverleners dient u eveneens bij ons te melden. Ook deze kunt u, net als ICT-incidenten en cyberdreigingen, in het DORA-portaal kwijt.Bij het melden van een overeenkomst met een ICT-dienstverlener, kunnen ondernemingen kiezen of het gaat om een nieuwe overeenkomst of dat er een bestaande overeenkomst is waarbij de functie die deze ICT-dienst ondersteunt, belangrijk of kritiek is geworden. Afhankelijk van deze keuze zullen wij vragen naar het type ICT-dienst dat u uitbesteedt of naar de functie die belangrijk of kritiek is geworden. Net als bij ernstige ICT-incidenten, beoordelen wij de melding en vragen eventueel extra informatie op.
Wanneer moet u wat melden?
DORA beschrijft in welke gevallen ondernemingen iets moeten melden bij de toezichthouder.
Minimaal 1x per jaar moeten ondernemingen het aantal nieuwe overeenkomsten met ICT-dienstverleners rapporteren. Wanneer een nieuwe contractuele overeenkomst wordt aangegaan waarbij de ICT-dienst een belangrijke of kritische functie ondersteunt, moeten ondernemingen dit tussentijds tijdig melden. Hetzelfde geldt voor bestaande overeenkomsten waarbij de bedrijfsfunctie belangrijk of kritiek is geworden.
In het AFM-portaal kan voor elke contractuele overeenkomst een aparte melding worden ingediend. Hierdoor kunnen ondernemingen gedurende het jaar nieuwe overeenkomsten melden.
In de RTS voor de classificatie van ICT-gerelateerde incidenten en cyberdreigingen staan de criteria beschreven waarmee ondernemingen moeten bepalen of het om een ernstig ICT-incident gaat. Wanneer een ICT-incident als ernstig wordt geclassificeerd, hebben ondernemingen 4 uur de tijd om het incident te melden.
Ernstige ICT-incidenten moeten ondernemingen tenminste 24 uur na de detectie van het incident melden in het AFM-portaal. Mocht na het melden van een incident blijken dat het toch niet om een ernstig incident gaat, kan u de melding op elk moment intrekken. Het is daarom belangrijk om ICT-incidenten zo snel mogelijk te melden. Significante cyberdreigingen kunnen op elk moment (vrijwillig) worden gemeld. Deze kunt u achteraf ook intrekken.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Ondernemersloket.