POG - product oversight governance
Ondernemingen moeten de wettelijke duurzaamheidsbepalingen in hun product oversight & governance (POG)beleid integreren, het productaanbod hierop evalueren en voorkomen dat producten zonder duurzaamheidskenmerken worden verkocht aan beleggers die duurzaam willen beleggen.
Wat verwacht de AFM van marktpartijen?
• Marktpartijen kennen en controleren de kwaliteit en betrouwbaarheid van de duurzaamheidsinformatie van producten (ook ten behoeve van de geschiktheidstoets).
• De klantreis (website, app, klantcontact) is ingericht conform de distributiestrategie.
• Marktpartijen monitoren de distributie van grijze producten aan negatieve doelgroep en evalueren de effectiviteit van hun strategie om dit te voorkomen.
Doel product oversight & governance
De POG is van toepassing op beleggingsondernemingen en banken (MiFID II) en op levensverzekeraars (IDD). Het doel van de POG is dat financiële producten op een verantwoorde en klantgerichte manier worden ontworpen, ontwikkeld en gedistribueerd. Dit houdt onder meer in dat ondernemingen producten afstemmen op de behoeften van de juiste doelgroep, en dat er geen niet-duurzame producten worden verkocht aan belegger met duurzame voorkeuren. De POG draagt bij aan een transparante en verantwoorde marktwerking waarin beleggers beschermd worden en duurzame beleggingen worden gestimuleerd.