Vergunning aanvragen
Voordat u uw vergunningaanvraag doet, bepaalt u of u een vergunning wilt voor het uitvoeren van wettelijke controles bij organisaties van openbaar belang (OOB's) of een reguliere vergunning. U stelt zelf vast of de externe accountants van uw organisatie kwalitatief goede wettelijke controles kunnen verrichten en of uw organisatie deze kwaliteit duurzaam kan borgen.
Stuur ons eerst een e-mail voor oriënterend gesprek
U begint uw vergunningaanvraag door een e-mail te sturen naar vergunningen_wta@afm.nl waarin u aangeeft dat u een vergunning wilt. Zet in uw e-mail in elk geval uw telefoonnummer. Wij bellen u dan om een afspraak te maken voor een oriënterend gesprek op ons kantoor. In dat gesprek bespreken we onder meer de achtergrond van uw aanvraag, de juridische structuur, uw klanten en bedrijfsmodel, het stelsel van kwaliteitsbeheersing en de controleaanpak van uw organisatie. Ook bespreken we de vervolgstappen van de vergunningaanvraag. Mogelijk volgt er ook een verdiepend gesprek, waarvoor wij u aandachtspunten meegeven.
Vervolg uw aanvraag ná oriënterend gesprek
Na het oriënterende gesprek vervolgt u uw vergunningaanvraag in ons AFM Portaal. Zorg ervoor dat de informatie die u meestuurt volledig en accuraat is. Zo voorkomt u dat wij uw aanvraag niet (meteen) kunnen behandelen en u voor extra kosten komt te staan.
De informatie die u naar ons stuurt, bestaat onder meer uit: een beschrijving van de juridische en organisatorische structuur van uw organisatie (en eventueel het netwerk), de statuten en management-, aandeelhouders- en overige overeenkomsten, een gewaarmerkt papieren uittreksel van de inschrijving van uw organisatie in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en een overzicht van het aantal behaalde permanente educatie (PE)-punten en het totaal aantal PE-punten behaald door uw beleidsbepalers.
In het AFM Portaal vindt u de volledige lijst van benodigde informatie.
Toetsing betrouwbaarheid en geschiktheid beleidsbepalers(mede)
Bij de vergunningaanvraag hoort een betrouwbaarheidstoetsing van alle (mede)beleidsbepalers. Wij verlenen alleen een vergunning als van alle (mede)beleidsbepalers de betrouwbaarheid is vastgesteld. Bij de aanvraag van een vergunning voor het uitvoeren van wettelijke controles bij een OOB verrichten wij ook een geschiktheidstoets.
Vergunningverlening en vermelding register
Als wij uw aanvraag goedkeuren, krijgt u een vergunning. Alle accountantsorganisaties met een vergunning, worden opgenomen in ons openbare register.
Kosten
Voor het aanvragen of aanpassen van een vergunning betaalt u eenmalige kosten. Die kosten betaalt u ongeacht de uitkomst van de aanvraagprocedure. Zodra u een vergunning heeft, betaalt u jaarlijks een heffing aan de AFM voor doorlopend toezicht.
Meld uw eerste wettelijke controle
Zodra u een vergunning heeft en uw eerste wettelijke controle heeft afgerond, moet u dat bij ons melden. Doe dat per e-mail naar vergunningen_wta@afm.nl. Wij betrekken uw wettelijke controle dan in ons doorlopend toezicht.
Bezwaar en beroep bij afwijzing aanvraag
Als wij op basis van uw aanvraag concluderen dat uw organisatie niet voldoet aan de eisen, laten wij u dat weten. U kunt daarop reageren. Daarna keuren wij uw aanvraag alsnog goed of wijzen deze definitief af. Als wij uw aanvraag afwijzen, kunt u daartegen in bezwaar gaan. Als wij uw bezwaar afwijzen, kunt u daartegen in beroep gaan bij de Rechtbank Rotterdam.