Provisieverbod
Voor advies en bemiddeling bij sommige financiële producten stuurt u klanten een rekening voor uw werkzaamheden. Voorheen ontving u hiervoor provisie van een bank of verzekeraar. Nu is dit niet meer zo. Dat komt door het provisieverbod. Hierdoor worden de financiële banden tussen banken en verzekeraars enerzijds en adviseurs en bemiddelaars anderzijds doorgeknipt. U kunt hierdoor meer in het belang van de klant adviseren en bemiddelen.
Op welke producten is het provisieverbod van toepassing?
Het provisieverbod is vastgelegd in artikel 86c van de BGfo en geldt voor betalingsbeschermers, complexe producten, hypothecair krediet, individuele arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, overlijdensrisicoverzekeringen, uitvaartverzekeringen en Nationaal Regime dienstverlening. In artikel 1 van het BGfo staat het overzicht van ‘complexe producten’. Dit is bijvoorbeeld een beleggingsobject, een beleggingsverzekering of een tweedepijlerpensioenverzekering
Regelgeving
De regelgeving over het provisieverbod bestaat deels uit open normen. Financiële dienstverleners vinden het soms lastig om invulling te geven aan open normen omdat ze onzeker zijn over wat nu precies wel en niet kan.
Uitgangspunten
De AFM heeft vier uitgangspunten over het provisieverbod opgesteld. Hiermee bieden wij u meer houvast bij het maken van eigen afwegingen over de invulling van het verbod. Het doel van deze uitgangspunten is het bijdragen aan een consistente invulling van het provisieverbod door alle marktpartijen.
Ontheffing
In sommige gevallen is een ontheffing van het provisieverbod mogelijk. De ontheffing maakt het voor organisaties mogelijk om een passende beloning te ontvangen van aanbieders voor met name uitbestede aanbiedersactiviteiten. Een ontheffingsaanvraag kost €3000. Deze kosten worden ook in rekening gebracht op het moment dat uw aanvraag wordt afgewezen.
Om in aanmerking te komen voor een ontheffing moet u aantonen dat u:
- Redelijkerwijs niet aan het provisieverbod kan voldoen, en
- Voldoende maatregelen heeft genomen om op een andere manier aan de doelstellingen van het provisieverbod te voldoen.
U kunt een aanvraag voor een ontheffing indienen als u vindt dat uw onderneming aan bovenstaande voorwaarden voldoet. Zorg ervoor dat uw aanvraag volledig onderbouwd is en voorzien van de juiste bewijsstukken. Uw onderbouwing bestaat onder meer uit een gedetailleerde beschrijving van de structuur van de organisatie waarvoor u de ontheffing aanvraagt, de werkzaamheden waarop de ontheffing betrekking heeft, de afspraken over de beloning voor de werkzaamheden en de rol van eventueel andere, betrokken ondernemingen.
Meer informatie vindt u in de Interpretatie ontheffingsmogelijkheid serviceorganisaties. Hierin staat onder meer hoe de AFM ontheffingsaanvragen beoordeelt.
Een overzicht van de door de AFM verleende ontheffingen vindt u in het overzicht aan de rechterkant. Dit register bevat een (niet uitputtend) overzicht van de instellingen die een ontheffing van het provisieverbod hebben gekregen. Deze ontheffing houdt in dat deze instellingen ondanks het provisieverbod een passende vergoeding mogen ontvangen voor de uitbestede aanbiedersactiviteiten die zij verrichten. Ook biedt dit aanbieders de mogelijkheid deze instellingen een passende vergoeding uit te betalen voor de aanbiedersactiviteiten die zij aan hen hebben uitbesteed. Dit register wordt bijgewerkt als daar aanleiding toe is. Aanbieders die een vergoeding betalen voor uitbestede aanbiedersactiviteiten moeten zich periodiek vergewissen of de instelling waaraan zij dit hebben uitbesteed betalingen mag ontvangen.
Uw aanvraag tot ontheffing dient u in via het AFM Portaal. Dat geldt ook als u uw ontheffing wilt laten intrekken
- Aanvraag ontheffing provisieverbod
- Intrekking ontheffing provisieverbod
- Overzicht verleende ontheffingen
Achtergrondinformatie
De beloning van de financiële dienstverleners door de aanbieders was een prikkel voor adviseurs en bemiddelaars om producten aan klanten te adviseren die niet altijd in het belang van de klant waren. De samenleving, de markt en de overheid vonden dit ongewenst.
De afgelopen jaren zijn de regels voor de provisies daarom steeds verder aangescherpt. De aanscherping van de provisieregels gaat over de passendheid, de betaalwijze en de transparantie van de provisie.
In 2010 heeft het ministerie van Financiën de beloningsregels laten evalueren. Hieruit bleek dat de regels de beweging van productgedreven verkoop naar klantgerichte advisering, die de wetgever met de regels beoogde, te weinig en te langzaam op gang brachten. Daarom is besloten een verbod in te voeren voor provisies op bepaalde, complexe financiële producten.
Veelgestelde vragen provisieverbod
Moet u de kosten van oriëntatiegesprekken opnemen in het kostprijsmodel?
Hoe berekent u advies- en distributiekosten?
Hoe kunt u omgaan met afrondingen van kostprijzen?
Hoe moet u omgaan met de toerekening van over- en ondercapaciteit en reorganisaties?
Hoe moet u omgaan met winstmarges in het kostprijsmodel?
Incidentele basis
Marktconforme winstmarge
Hoe zit het met kosten van hersteladvies over beleggingsverzekeringen?
- Meer informatie over hersteladvies bij beleggingsverzekeringen.
Mag u een gratis oriëntatiegesprek aanbieden?
Geen specifiek advies
Moet een externe accountant het kostprijsmodel controleren?
Moet u rekening houden met de kennelijke onredelijkheidsnorm?
Ja, voor elke vorm van kosten die in rekening worden gebracht geldt dat deze moeten passen binnen de kennelijke onredelijkheidsnorm, zoals verwoord in artikel 86c tweede lid, onder a, van het BGfo. Uit deze norm volgt dat de beloning die de consument of cliënt voor de advies- en/of distributiedienstverlening aan de aanbieder betaalt, niet kennelijk onredelijk mag zijn gelet op de aard en reikwijdte van de dienstverlening.