Nieuws
17/10/23
Vragen en antwoorden over communicatieplan en keuzebegeleiding
Wat neem je in je communicatieplan op over datakwaliteit? Hoe onderbouw je je boodschap aan deelnemers? De overgang naar de nieuwe pensioenregelingen leidt tot allerlei vragen en breinbrekers. Die kun je natuurlijk per mail aan ons stellen, maar regelmatig zijn we ook live te spreken. Bijvoorbeeld tijdens de rondetafels over het communicatieplan of tijdens congressen. Onderstaand alvast wat antwoorden op vragen op een rij.
Communicatieplan: veel animo en veel vragen
‘Hoe gedetailleerd moet het communicatieplan zijn?’ Dit was een van de vele vragen tijdens de drukbezochte rondetafels communicatieplan bij de AFM. Ons antwoord: ‘Het is niet nodig alle communicatie tot jaren vooruit in detail uit te werken. Noteer in het communicatieplan dat detaillering later volgt, en op welke wijze dit wordt gedaan. Het communicatieplan is immers een levend document dat doorlopend aangescherpt kan worden. De AFM verwacht wel dat boodschappen naar deelnemers concreet zijn uitgewerkt.’We hebben de vragen en antwoorden uit de rondetafels communicatieplan op onze website gezet. Wil je aanwezig zijn bij onze volgende rondetafel op 30 november? Meld je dan hier aan. Heb je een vraag over het communicatieplan, mail ons dan op pensioencommunicatieplan@afm.nl.
Test je keuzebegeleiding
Bij keuzebegeleiding is er genoeg ruimte voor eigen invulling, zodat je goed kan aansluiten bij je specifieke deelnemerspopulatie, subpopulaties en hun behoeftes en kenmerken. Maar hoe weet je of het goed werkt? Test dat vooraf! Een kleine aanpassing kan namelijk al een groot verschil maken qua effectiviteit. Dit was een van onze boodschappen op het event over keuzebegeleiding van de Pensioenfederatie, het Verbond van Verzekeraars en Netspar.Slim presenteren van bedragen
Op het congres van werkenaanonspensioen.nl kregen we de vraag hoe de AFM aankijkt tegen het communiceren van alle verplichte bedragen aan deelnemers (‘soms wel 16’). Ons antwoord is dat de Pensioenwet voor ons en voor de sector leidend is, maar dat de pensioenuitvoerder ruimte heeft bij de presentatiewijze. Bijvoorbeeld door te kijken naar de volgorde, de toelichting of de mogelijkheid van gelaagdheid. Iemand uit het publiek merkte vervolgens op dat de wet slechts het minimum voorschrijft, en dat meer informatie op een slimme manier presenteren ook goed kan werken.
Contact bij dit artikel
Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?
Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.