Wettelijke controle-uitvraag reguliere vergunninghouders
De AFM vraagt accountantsorganisaties met een reguliere vergunning om de gegevens van een afgeronde wettelijke controle op te sturen.
Aanleveren gegevens met vragenlijst
Voor elke wettelijke controle vult u een Excel-vragenlijst in. U slaat de ingevulde vragenlijst op als XML-databestand (.xml).
Het bestand stuurt u op via ons AFM Portaal. Bewaar een versie van de vragenlijst in Excel in uw eigen archief.
Zelf een XML-bestand maken
De Excel-vragenlijst stelt u in staat om een XML-databestand te maken dat voldoet aan de aanleververeisten. Mogelijk wenst u op een andere wijze een XML-databestand te maken, zonder dat u gebruikmaakt van de Excel-vragenlijst. Let er dan op dat uw bestand voldoet aan onze technische en inhoudelijke eisen. Die vindt u in onze aanleverspecificatie. (Engelstalige versie)
Waarom vragen we deze informatie op?
Vanaf 1 januari 2022 voert de AFM het directe Wta-toezicht uit op alle accountantsorganisaties. Met de informatie over uw wettelijke controles verkrijgen wij inzicht over uw organisatie en activiteiten. Onze toezichtaanpak kan namelijk per groep van accountantsorganisaties verschillen en stemmen we af op de schaal, activiteiten en risico's bij een accountantsorganisatie.
Vragen?
Heeft u vragen over onze uitvraag over de wettelijke controles? Wij verwijzen u graag naar onze eerste aankondiging (pdf, 632 kb) en onze veelgestelde vragen (pdf, 159 kb). Heeft u dan nog meer vragen? Stuur die dan naar wta@afm.nl.