Consumentengedrag
Consumenten beslissen niet alleen rationeel op basis van informatie; ze worden onbewust ook sterk beïnvloed door de wijze waarop een keuze wordt gepresenteerd. De AFM vergroot haar kennis over het beslisgedrag van consumenten en ziet welke risico’s zo kunnen ontstaan. Dit vertaalt zich in de toezichtaanpak.
Waarom richt de AFM zich op consumentengedrag?
Samenwerking
Het team Consumentengedrag investeert in de verdere kennisopbouw en kennisdeling op het terrein van consumentengedrag. De toepassing van gedragswetenschappen in het toezicht is nog in ontwikkeling. Om ons toezicht goed en snel te ontwikkelen zijn ideeën en bijdragen vanuit de markt, wetenschap en andere betrokkenen belangrijk. Hoe u kunt samenwerken met de AFM op dit gebied kunt u lezen in de link.
Ontwikkelingen
Ook zijn er heel wat artikelen en nieuwberichten verschenen over consumentengedrag. Die vindt u onder publicaties. Wilt u hier zelf aan bijdragen? Lees meer over samenwerking met de AFM.