
Nieuws
27/02/25
Stakeholderonderzoek AFM: juiste prioriteiten, behoefte aan meer maatwerk
De rol van de AFM wordt erkend en gewaardeerd door onder toezicht staande instellingen en de AFM focust op juiste prioriteiten. Er is wel behoefte aan meer maatwerk, meer contact met de AFM en een minder juridische benadering. Dit blijkt uit een kwalitatief stakeholderonderzoek onder ondernemingen waarop de AFM toezicht houdt. De resultaten geven inzicht in hoe de AFM haar werkwijze kan verbeteren en geven handvatten voor effectief toezicht.
In het kort
- Respondenten hebben waardering voor de juiste toezichtprioriteiten en rol AFM.
- Ervaren afstand tot AFM meest bepalend voor de reputatie.
- Uitkomsten bieden handvatten voor effectiever toezicht.
- Ambitie om elk jaar onderzoek te doen.
Respondenten hebben waardering voor de juiste toezichtprioriteiten en rol AFM
De vertegenwoordigers van onder toezicht staande instellingen in de sectoren retail, pensioenen, kapitaalmarkten, assetmanagement en accountantskantoren erkennen en waarderen de rol van de AFM in het beschermen van de integriteit van de financiële markt, het beschermen van consumenten en borgen van het level paying field. Het toezicht helpt hen met het borgen van hun eigen reputatie, het reflecteren op eigen denkbeelden en waar nodig bij te stellen. Ze staan achter de focus van de AFM, zoals bijvoorbeeld DORA, de pensioentransitie, en duurzaamheid.Ervaren afstand tot AFM meest bepalend voor de reputatie
De ervaren afstand tot de AFM is het meest bepalend voor de reputatie. Onder toezicht staande instellingen die een eigen accountmanager hebben, zijn positiever over de relatie met de AFM dan instellingen zonder vast contactpersoon. Respondenten hopen op betere bereikbaarheid, zowel persoonlijke als digitaal, meer duidelijkheid over verwachtingen, maatwerk, een minder juridische benadering en uitleg rondom open normen.Uitkomsten bieden handvatten voor effectiever toezicht
De betrokken afdelingen gaan met de resultaten aan de slag. Zo is een start gemaakt met het verbeteren van verwachtingsmanagement rondom nieuwe wetgevingen, het toegankelijker maken van brieven en het verbeteren van de contactmomenten die financiële dienstverleners met de AFM hebben. Ook wordt op een aantal plaatsen de klantreis in kaart gebracht om die vervolgens te verbeteren.Laura van Geest (voorzitter AFM): ‘Een goede reputatie is onze license to operate. Dit onderzoek geeft ons waardevolle feedback en helpt ons toezicht te verbeteren. Transparantie hierover past bij onze open en lerende houding.’
Ambitie om elk jaar stakeholdersonderzoek te doen
Dit onderzoek is eind 2024 uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction. Er werden 46 gesprekken gevoerd met grote en kleine(re) organisaties uit verschillende sectoren. De resultaten zijn intern gedeeld en per toezichtgebied wordt actie genomen. De AFM is van plan elke twee jaar kwalitatief onderzoek uit te voeren. De andere jaren voeren we kwantitatief onderzoek uit. Uit het kwantitatieve onderzoek van 2023 onder 3650 respondenten bleek dat er een stijgende lijn zit in de reputatie van de AFM.Contact bij dit artikel

Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?
Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.