Go to content
Nieuws 08/04/25

Oproep aan verzekeraars: geef loyale klanten een eerlijke premie

Loyale klanten betalen voor hun schadeverzekering soms meer premie dan vergelijkbare nieuwere klanten. Uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) blijkt dat dit bij bijna de helft van de onderzochte schadeverzekeraars voorkomt bij minimaal één productgroep. Wij vinden deze uitkomsten zorgelijk, omdat dit in strijd kan zijn met de eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten. De AFM gaat de komende tijd hierover met betrokken verzekeraars in gesprek.

In het kort

• Bijna de helft van de onderzochte schadeverzekeraars heeft hogere winstmarges voor loyale klanten
• Stijgende winstmarges na 1-2 jaar klantduur kunnen in strijd zijn met eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten

Bijna de helft van de onderzochte verzekeraars heeft hogere winstmarges voor loyale klanten

We onderzochten bij 31 schadeverzekeraars of de winstmarge op de groep loyale klanten hoger lag dan op de groep nieuwere klanten. Hierbij vergeleken wij de winstmarge op klanten met een polis die minimaal 9 jaar liep met die van klanten met een polis die 1-2 jaar liep. We onderzochten over de periode 2021-2023 in totaal 47,7 miljoen particuliere auto- (WA, WA+ en Allrisk), inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen.

In 2023 bleek dat bijna de helft van de schadeverzekeraars een hogere winstmarge heeft op loyale klanten dan op nieuwere klanten. Dit gold bij minimaal één productgroep. Het ging vaak om een toename in de winstmarge van meer dan 10% tussen de klantgroepen 1-2 jaar en 9+ jaar.

Bij de drie soorten autoverzekeringen is bij 19% tot 30% van de verzekeraars sprake van hogere winstmarges voor loyale klanten. Bij inboedelverzekeringen is dit 23%.
Bij aansprakelijkheidsverzekeringen is vrijwel geen sprake van hogere winstmarges voor loyale klanten. Bij alle onderzochte verzekeringen komt het overigens ook regelmatig voor dat loyale klanten minder betalen dan vergelijkbare nieuwere klanten.

Stijgende winstmarges na 1-2 jaar klantduur kunnen in strijd zijn met eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten

De AFM vindt de uitkomsten van het onderzoek zorgelijk. Uit de AFM Consumentenmonitor en onderzoek van de Europese toezichthouder EIOPA blijkt dat vooral potentieel kwetsbare consumenten die niet of nauwelijks overstappen kunnen worden benadeeld. Zoals mensen met minder digitale vaardigheden.

Als stijgingen van de winstmarge na de klantgroep 1-2 jaar voorkomen (aan de groep 0-1 jaar worden soms welkomstkortingen gegeven), verwachten we dat de verzekeraar, conform de wettelijke normen, expliciet heeft onderbouwd dat het klantbelang evenwichtig is meegewogen. Als blijkt dat loyalere klanten hogere premies betalen zonder verschillen in risicoprofiel, of een andere gegronde reden, kan er sprake zijn van een overtreding van de wettelijke normen over productontwikkeling.

Wij hebben de verzekeraars waar sprake was van hogere winstmarges voor loyale klanten hier inmiddels op aangesproken. De komende periode gaan wij met hen in gesprek over de naleving van de productontwikkelingsnorm. Ook zijn we in overleg met het Verbond van Verzekeraars. De AFM blijft de ontwikkelingen rondom margepersonalisatie in de verzekeringssector monitoren.

Meer informatie

Heeft u vragen? Dan kunt u contact opnemen met het Ondernemersloket. Dat kan per e-mail: ondernemersloket@afm.nl of via het contactformulier. Ook kunt u ons telefonisch bereiken op maandag, woensdag en donderdag van 10.00 uur tot 13.00 uur op telefoonnummer 08 00 68 00 68 0 (gratis).



Toelichting op de afbeelding

In de afbeelding is te zien dat bij bijna de helft van de verzekeraars (47%) bij minimaal 1 verzekeringsproduct loyale klanten meer betalen dan nieuwere klanten, zonder verschillen in risicoprofiel.

Contact bij dit artikel

AFM

Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?

Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.