Santander Consumer Finance krijgt boete van €3,7 mln wegens opnieuw onverantwoorde kredietverstrekking
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op 9 juli 2024 aan Santander Consumer Finance S.A. (SCF) een boete van €3,7 miljoen opgelegd wegens opnieuw onverantwoorde kredietverstrekking. SCF is een kredietaanbieder die aan klanten leningen verstrekt. Uit AFM-onderzoek blijkt dat SCF op meerdere punten in strijd heeft gehandeld met de normen voor verantwoorde kredietverstrekking. Dit is ernstig, want door overkreditering kunnen consumenten in de financiële problemen komen. In 2019 heeft de AFM hiervoor ook al een boete opgelegd aan de rechtsvoorganger van SCF, daarom is het boetebedrag verhoogd.
In het kort
• Onverantwoorde kredietverstrekking kan consumenten in problemen brengen
• SCF voldeed niet aan regels tegen overkreditering
• Potentiële verstoring gelijk speelveld kredietaanbieders
• SCF verbetert het kredietacceptatieproces
Onverantwoorde kredietverstrekking kan consumenten in problemen brengen
De AFM heeft marktbreed onderzoek gedaan naar verantwoorde kredietverstrekking, waarbij per aanbieder 10 dossiers tegen het licht zijn gehouden. Hieruit blijkt dat SCF bij 4 van de 10 onderzochte dossiers te weinig informatie inwon over de financiële positie van klanten en bij 5 van de 10 onverantwoord krediet heeft verstrekt. Deze overtredingen zijn grotendeels terug te voeren op het beleid en de processen van SCF. Jos Heuvelman, bestuurder AFM: “Dit is ernstig, omdat SCF structureel tekortschoot in de naleving van een van de belangrijkste verplichtingen ten opzichte van haar klanten. Want een te hoge lening kan ervoor zorgen dat consumenten te weinig geld overhouden om de vaste kosten van hun levensonderhoud te kunnen betalen.”SCF voldeed niet aan regels tegen overkreditering
Een aanbieder van krediet heeft de verplichting om informatie in te winnen over de financiële positie van de klant, voordat een overeenkomst wordt aangegaan. Als blijkt dat het krediet onverantwoord is, mag het niet worden verstrekt. Specifiek voor consumptief krediet is deze open norm door de sector nader ingevuld in de ‘Leennormenmethodiek’. SCF heeft zich gecommitteerd aan deze regels, maar op een aantal belangrijke punten niet goed toegepast. De AFM beschouwt deze leennormenmethodiek als een minimale invulling van de kredietregels.Potentiële verstoring gelijk speelveld kredietaanbieders
Wanneer kredietaanbieders zich niet aan de regels houden worden niet alleen de belangen van consumenten geschaad, maar kan ook het gelijk speelveld op de kredietmarkt worden verstoord. Ondernemingen die zich niet houden aan de voorwaarden voor verantwoorde kredietverstrekking, kunnen ten onrechte een grotere markt bedienen en oneigenlijk voordeel behalen.SCF verbetert het kredietacceptatieproces
SCF is bezig om maatregelen te treffen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Ook heeft SCF een deel van de consumenten gecompenseerd die mogelijk een te hoog krediet hebben gekregen.Het volledige besluit kunt u downloaden in PDF-formaat. Uit dit persbericht blijkt niet of er bezwaar of beroep tegen de maatregel is ingesteld. Hier kunt u de actuele stand van zaken raadplegen.
Bij vragen kunnen consumenten contact opnemen met het Meldpunt Financiële Markten van de AFM: 0800-5400 540 (gratis). Contactformulier voor consumenten.
Contact bij dit artikel
06 31 77 76 86
Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?
Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.