Go to content
kwastje met correctievloeistof
Artikel 20/12/22

Oproep: ontwikkel en publiceer correctiebeleid

Veel pensioenuitvoerders hebben nog geen correctiebeleid. En wie dat wel heeft, publiceert het vaak niet op de website. De AFM verwacht dat alle pensioenuitvoerders een correctiebeleid opstellen en dit ook publiekelijk beschikbaar maken.

Op 31 december 2021 had slechts 37% van pensioenuitvoerders een correctiebeleid en slechts 13% had dit op de eigen openbare website gepubliceerd. Dit blijkt uit de jaarlijkse toezichtrapportage van de AFM. Deze cijfers stroken niet met de toezegging die de sector hierover deed in 2020.

Correctiebeleid is belangrijk

Deelnemers moeten kunnen vertrouwen op de pensioeninformatie die ze krijgen. De informatie moet correct, duidelijk, evenwichtig en tijdig zijn. Deelnemers gebruiken deze informatie om keuzes te maken binnen en buiten de pensioenregeling, zoals vervroeging van de pensioeningangsdatum of aanvullend pensioen opbouwen in de derde pijler. In de praktijk gaat dit niet altijd goed, blijkt ook uit ons onderzoek van begin dit jaar. Wanneer informatie over pensioenbedragen niet klopt, moet voor de deelnemer duidelijk zijn hoe dit wordt opgelost. Helemaal als het gaat om bedragen die reeds zijn uitgekeerd. Van belang is dat hier een goed doordacht beleid voor is met aandacht voor onder meer de verwachtingen van de deelnemer. Dit bevordert een consistente afhandeling van correcties, nabetalingen en terugvorderingen.

Wat staat in een goed correctiebeleid?

In het correctiebeleid heb je uitgewerkt hoe je omgaat met onjuistheden in communicatie over pensioenbedragen en -uitkeringen. Op hoofdlijnen geeft het correctiebeleid antwoord op de volgende vragen (dit lijstje is niet uitputtend):

  1. In welke gevallen voer je een correctie door? Je beschrijft hoe je omgaat met correcties en wat je daarin meeweegt. Daarbij hou je rekening met de persoonlijke gevolgen voor deelnemers; denk aan de mogelijkheid om de nabetaling te spreiden, zodat een deelnemer geen toeslagen misloopt. Je werkt in ieder geval uit hoe je omgaat met:
    a. correcties in gecommuniceerde bedragen;
    b. correcties die tot nabetaling leiden;
    c. correcties die tot terugvordering of verrekening leiden.
  2. Op welk moment en hoe informeer je deelnemers over een correctie en de mogelijke gevolgen daarvan? Leg ook vast in welke gevallen je een deelnemer niet expliciet informeert over een doorgevoerde correctie (bijvoorbeeld wanneer deze onder een grens blijft).
  3. Waar kan een deelnemer terecht met klachten? Zorg dat deelnemers je klachtenprocedure gemakkelijk kunnen vinden. Zie in dat kader ook ons artikel over klachten.
  4.  Als je correcties hebt doorgevoerd, hoe gebruik je dan nieuwe inzichten om het proces te verbeteren? Zo voorkom je dat je in de toekomst dezelfde fouten blijft maken.

Goed correctiebeleid is openbaar

Publiceer je correctiebeleid op de website. Dit maakt deelnemers duidelijk wat ze van jullie kunnen verwachten als er iets misgaat in de communicatie.

Pak dit op, wij hebben hier ook aandacht voor

Wij verwachten dat pensioenuitvoerders de juistheid van informatieverstrekking voorafgaand aan de transitie extra controleren. Wanneer je dan onjuistheden constateert, is het van belang die tijdig te corrigeren op basis van een goed en openbaar correctiebeleid. Wij gaan hier in 2023 extra aandacht voor hebben.

Contact bij dit artikel

AFM

Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?

Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.