Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft)
Het toezicht van de AFM met betrekking tot de Wwft is gericht op het bewaken en bevorderen van de integere bedrijfsvoering en het voorkomen dat ondernemingen bewust of onbewust betrokken raken bij het witwassen van geld.
Toezicht
Samen met onder meer De Nederlandsche Bank is de AFM verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen volgend uit de Wwft. De financiële ondernemingen die onder het Wwft-toezicht van de AFM vallen zijn:
- beleggingsondernemingen
- (beheerders van) beleggingsinstellingen
- (beheerders van) icbe's
- financiële dienstverleners, voor zover zij bemiddelen bij de totstandkoming van levensverzekeringsovereenkomsten.
De Wwft kent 2 kernverplichtingen: het cliëntenonderzoek en de meldingsplicht. Deze worden hieronder kort toegelicht. In de AFM-leidraad vindt u meer uitleg.
Lees meer
Cliëntenonderzoek
Het cliëntenonderzoek moet uw onderneming onder meer in staat stellen de identiteit van de cliënt en van de uiteindelijk belanghebbende van de cliënt (de zogenaamde UBO) te verifiëren en de herkomst van het vermogen vast te stellen. De diepgang van het cliëntenonderzoek moet worden afgestemd op de risico’s op witwassen of financiering van terrorisme dat het type cliënt, de zakelijke relatie, productie of transactie met zich meebrengen.
Uw onderneming moet bij de inschatting van het landrisico van een cliënt gebruik maken van de publicaties van Financial Action Task Force (FATF), waarin zij risicolanden aanwijst. Risicolanden leveren onvoldoende inspanning om witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen. Deze publicaties op de website van FATF worden jaarlijks in februari, juni en oktober herzien als daar aanleiding voor is.
De lijsten met risicolanden kunt u vinden op de website van de FATF.
Het overzicht van staten die zijn aangewezen door de Europese Commissie als staten met een hoger risico op witwassen of financieren van terrorisme kunt u vinden op de website van de Europese Commissie.
Meldplicht
Afwijkende transactiepatronen kunnen voor uw onderneming reden zijn een transactie als ongebruikelijk aan te merken. Uw onderneming is verplicht deze (voorgenomen) ongebruikelijke transacties direct te melden bij de Financial Intelligence Unit (FIU) Nederland. De FIU heeft als hoofdtaak om ongebruikelijke transacties nader te onderzoeken en te verrijken met aanvullende informatie, om te bezien of deze transacties verdacht verklaard kunnen worden. Deze kunnen dan gedeeld worden met opsporings- en inlichtingendiensten.
Op de website van de FIU-Nederland is de meldprocedure stapsgewijs beschreven en kunt u meer informatie vinden over dit onderwerp. Ook vindt u hier informatie om uw onderneming te registreren bij de FIU-Nederland om (voorgenomen) ongebruikelijke transacties te kunnen melden.
Gemelde (voorgenomen) ongebruikelijke transacties worden opgenomen in de streng beveiligde database van de FIU-Nederland en worden zeer vertrouwelijk behandeld. Voor het melden is het voldoende als slechts een vermoeden bestaat dat een (voorgenomen) transactie verband houdt met witwassen of het financieren van terrorisme. De drempel om een (voorgenomen) ongebruikelijke transactie te melden is dus laag. Bij de beoordeling of een (voorgenomen) transactie als ongebruikelijk is aan te merken moet u gebruik maken van de indicatoren genoemd in het Uitvoeringsbesluit Wwft 2018.
Ongebruikelijke transacties zijn in bepaalde gevallen ook aan te merken als incident op grond van de Wet op het financieel toezicht (Wft) en moeten in die gevallen ook zo snel mogelijk bij de AFM worden gemeld. De AFM heeft een aantal voorbeelden verzameld van ongebruikelijke transacties die bij de FIU Nederland zijn gemeld.
Guidance
Er zijn (internationale) bronnen die instellingen ondersteuning bieden bij de naleving van de anti-witwasregelgeving. Hieronder staat een aantal van deze bronnen:
- de AFM leidraad Wwft, Wwft BES en Sanctiewet 1977
- ESA-richtsnoeren over de risicogebaseerde aanpak toezicht witwassen en terrorismefinanciering voor beleggingsondernemingen, tussenpersonen die bemiddelen bij levensverzekeringen en aanbieders van beleggingsfondsen. Deze richtsnoeren zijn opgesteld door ESA's (EBA, ESMA en IOPA).
- FATF richtsnoer over Risk-Based Approach Guidance for the Life Insurance Sector (English)
- FATF richtsnoer over Risk-Based Approach Guidance for the Securities Sector (English)
- FATF publicaties over High-risk and other monitored jurisdictions (English)
- EBA richtlijn voor risicogebaseerd toezicht
- EBA richtsnoer over ML/TF-risicofactoren
Deze lijst is niet limitatief en wordt regelmatig aangevuld. De AFM gaat ervan uit dat instellingen deze bronnen meenemen in de implementatie en toepassing van hun AML/CFT beleid, procedures en maatregelen om de door hen geïdentificeerde risico’s te beperken en effectief te beheersen.
Wetteksten
De AFM is de gedragstoezichthouder voor de gehele financiële marktsector. Alle financiële ondernemingen staan op basis van verschillende wetten onder het gedragstoezicht van de AFM. De specifieke wet- en regelgeving is afhankelijk van het soort onderneming.
Via het onderstaand overzicht vindt u uitgebreide wetsinformatie. Lagere regelgeving staat onder het kopje ‘wetstechnische informatie', rechtsboven op de betreffende pagina's.
Awb | Algemene wet bestuursrecht |
Wft |
Wet financieel toezicht |
Wte 1995 |
Wet toezicht effectenverkeer 1995 |
Wta |
Wet toezicht accountantsorganisaties |
Wtfv |
Wet toezicht financiële verslaggeving |
PW |
Pensioenwet |
Wvb |
Wet verplichte beroepspensioenregeling |
Wge |
Wet giraal effectenverkeer |
Whc |
Wet handhaving consumentenbescherming |
Wwft |
Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme |
Sanctiewet |
Sanctiewet 1977 |
Wbft |
Wet bekostiging financieel toezicht |
Veelgestelde vragen
Op welk moment moet een instelling een cliëntenonderzoek uitvoeren?
Wat houdt geheimhouding (tipping off-verbod) in?
Wat houdt vrijwaring inzake de meldplicht in?
Wat is een PEP?
- staatshoofd, regeringsleider, minister, onderminister of staatssecretaris
- parlementslid of lid van een soortgelijk wetgevend orgaan
- lid van het bestuur van een politieke partij
- lid van een hooggerechtshof, constitutioneel hof of van een andere hoge rechterlijke instantie die arresten wijst waartegen, behalve in uitzonderlijke omstandigheden, geen beroep openstaat
- lid van een rekenkamer of van een raad van bestuur van een centrale bank
- ambassadeur, zaakgelastigde of hoge officier van de strijdkrachten
- lid van het leidinggevend lichaam, toezichthoudend lichaam of bestuurslichaam van een staatsbedrijf
- bestuurder, plaatsvervangend bestuurder, lid van de raad van bestuur of bekleder van een gelijkwaardige functie bij een internationale organisatie.