Go to content

Vergunningaanvraag

Hoe vraagt u een vergunning aan en wat zijn de voorwaarden? 

Aanvragen

U vraagt een vergunning online bij de AFM aan. Dat doet u via ons AFM Portaal. Voor de toegang tot de vergunningaanvraag heeft u inloggegevens nodig. Als u nog geen account heeft voor het AFM Portaal, vraagt u deze daar aan.

De AFM moet binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag een beslissing nemen (op grond van de Wet op het financieel toezicht). Deze termijn kan (op grond van de Algemene wet bestuursrecht) eventueel met acht weken worden verlengd.

Let op! De AFM kan uw vergunningaanvraag pas in behandeling nemen als deze compleet is. Het is daarom belangrijk dat u alle formulieren en documenten die voor uw aanvraag relevant zijn, direct met de aanvraag meestuurt.

 

Als wij uw aanvraag incompleet ontvangen, dan wordt uw aanvraag pas behandeld als alle stukken zijn nagestuurd. U moet hierdoor langer wachten op uw vergunning. En als wij de stukken niet op tijd ontvangen, wordt uw vergunningaanvraag mogelijk definitief niet in behandeling genomen, terwijl u ook in dit geval de kosten die horen bij de vergunningaanvraag moet betalen.

Bekijk daarom vooral onze checklist vergunningaanvraag.
Kijk ook bij: Vergunning uitbreiden of intrekken

Voorwaarden

Let op! Het beschikken over één of meerdere Wft-diploma’s is niet voldoende om voor een vergunning in aanmerking te komen. U moet ook aan een aantal andere voorwaarden voldoen, zoals:

  • Betrouwbare dagelijks beleidsbepalers, medebeleidsbepalers en commissarissen
  • Geschikte dagelijks beleidsbepalers en commissarissen
  • Vakbekwame adviseurs
  • Integere en beheerste uitvoering van de bedrijfsvoering
  • Doorzichtige zeggenschapsstructuur
  • Beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor het bemiddelen in (her)verzekeringen, hypothecair krediet en voor het nationaal regime
  • Aansluiting bij het BKR voor het aanbieden van krediet

Meer informatie over de toetsing betrouwbaarheid en geschiktheid vindt u via deze link.

De geschiktheidseisen voor aanbieders krediet en (onder)gevolmachtigd agenten vindt u in het schema voor groep B.

De geschiktheidseisen voor adviseurs, bemiddelaars en herverzekeringbemiddelaars vindt u in het schema voor groep C.

Aanvraagprocedure in 6 stappen

  1. Vraag een account aan op ons AFM Portaal en koppel de onderneming waarvoor u een vergunning wilt aanvragen aan uw account. (Lees meer over ons AFM Portaal)
  2. Download de checklist vergunningaanvraag, zodat u ziet welke formulieren u moet aanleveren.
  3. Download de benodigde formulieren voor uw vergunningaanvraag vanuit het AFM Portaal en sla ze op in uw computer.
  4. Digitaliseer andere relevante documenten zoals diploma’s, uittreksel KvK, kopie ID, dekkingsbevestiging BAV.
  5. Ga naar het AFM Portaal om de aanvraag te starten.
  6. Zodra u de hele aanvraagprocedure hebt doorlopen en de benodigde documenten hebt geüpload, verzendt u uw aanvraag.

 

Nazenden van bijlagen

Heeft u nog niet alle documenten direct bij uw aanvraag bijgevoegd? U kunt ook nadat u de aanvraag heeft ingediend nogbijlagen nazenden via het AFM Portaal. De verwerking van een vergunningsaanvraag gaat over het algemeen vlotter als alle benodigde documenten tijdig worden aangeleverd.

Veelgestelde vragen

Beschikt u bij de aanvraag nog niet over alle documenten? 

Dan kunt u ervoor kiezen om de aanvraag wel al in te dienen en de bijlagen later na te sturen. 

Hoe lang duurt het tot een vergunning wordt verleend?

De AFM moet binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag een beslissing nemen. Deze termijn kan eventueel met 8 weken worden verlengd.

Kan een B.V. i.o. (in oprichting) een vergunning aanvragen?

Ja, dat kan. De AFM kan echter geen vergunning verlenen aan een B.V. die in oprichting is. De vergunning kan pas worden verleend zodra de de B.V. definitief is opgericht.

Mag ik al actief zijn tijdens de aanvraagprocedure?

Nee, dit mag niet. U mag pas activiteiten verrichten wanneer u hiervoor een vergunning heeft ontvangen.

Moet u een nieuwe vergunning aanvragen als de rechtsvorm van uw onderneming wijzigt?

Een vergunning is gebonden aan een onderneming en niet overdraagbaar. In de meeste gevallen moet u een nieuwe vergunningaanvraag indienen, tenzij alleen de rechtsvorm van uw onderneming wijzigt. U vraagt dan een zogenoemde ‘eenvoudige rechtsvormwijziging’ aan. De procedure voor de aanvraag is eenvoudiger dan een volledige vergunningaanvraag en de eenmalige kosten zijn lager en u moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen.
 

Voorwaarden ‘eenvoudige rechtsvormwijziging’

Van een eenvoudige rechtsvormwijziging is sprake als er ondanks de rechtsvormwijziging verder geen wijzigingen binnen uw onderneming plaatsvinden. Om voor een eenvoudige rechtsvormwijziging in aanmerking te komen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:
 
  • Er moet sprake zijn van een wijziging naar een andere rechtsvorm (bijvoorbeeld van eenmanszaak naar B.V.) en de nieuwe rechtsvorm moet een nieuwe opgerichte entiteit zijn, waar (nog) geen activiteiten in hebben plaatsgevonden.
  • De huidige producten en diensten mogen niet worden uitgebreid. Er mogen wel producten en diensten worden ingetrokken in de nieuwe rechtsvorm.
  • Er mogen geen nieuwe dagelijks beleidsbepalers, medebeleidsbepalers of toezichthouders bijkomen. Er mogen wel dagelijks beleidsbepalers, medebeleidsbepalers en toezichthouders aftreden in de nieuwe rechtsvorm.
  • De vakbekwaamheid moet gewaarborgd blijven.
  • Als uw onderneming beschikt over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, dan moet deze worden omgezet naar de nieuwe rechtsvorm.
Wanneer u niet kunt voldoen aan een van de hierboven genoemde voorwaarden, dan moet u een nieuwe vergunning aanvragen voor de nieuwe rechtsvorm.

Nieuwe vergunningaanvraag

Als uw onderneming niet voldoet aan de voorwaarden zoals hierboven beschreven, dan moet uw onderneming een nieuwe vergunningaanvraag indienen.