Go to content

Aan- en afmelden Europees paspoort

Als een Nederlandse aanbieder van cryptoactivadiensten (CASP) grensoverstijgende diensten wil gaan aanbieden in een of meer EU-lidstaten, dan is daarvoor een Europees paspoort nodig. Hiervoor is een notificatie vereist op grond van artikel 65 MiCAR.

Aanmelden Europees paspoort

Als u binnen de Europese Unie grensoverstijgende diensten wilt verlenen, verstrekt u aan de AFM de in artikel 65, lid 1 MiCAR benoemde informatie door middel van het invullen van het formulier ‘MiCAR template for cross-border notifications’. Het ingevulde formulier kunt u opsturen naar het volgende emailadres: casp.notifications.micar@afm.nl.

Wij brengen geen kosten in rekening voor de uitgaande notificatie van een Europees paspoort. Binnen tien werkdagen na ontvangst van de melding informeren wij de toezichthouder van de lidstaat (of lidstaten) waar de CASP wil gaan aanbieden. Wij informeren tevens ESMA en EBA binnen de aangegeven 10 werkdagen. Daarnaast zal u van ons een melding krijgen wanneer de mededeling richting de andere lidstaat (of lidstaten), ESMA, en EBA is gedaan.

U kunt beginnen met het verlenen van cryptoactivadiensten in een andere lidstaat dan die waarvan de AFM u een vergunning had verleend, vanaf de datum van ontvangst van de hierboven genoemde melding, of uiterlijk 15 kalenderdagen na de indiening van de correcte informatie bij ons.

Afmelden Europees paspoort

Als u geen gebruik meer maakt van een Europees paspoort, dan moet u dit aan de AFM doorgeven via casp.notifications.micar@afm.nl. Wij berichten vervolgens de betreffende toezichthouder(s), ESMA, en EBA. Hiervoor brengen wij geen kosten in rekening.

De wijzigingen zullen worden opgenomen in het register dat ESMA bijhoudt.