Go to content

Financiële gegevens verzekeraars

De AFM houdt doorlopend toezicht op de markten van schadeverzekeringen en inkomensverzekeringen. Daarvoor verzamelt de AFM jaarlijks financiële gegevens van alle verzekeraars met een portefeuille van schadeverzekeringen of inkomensverzekeringen. Van de verzekeraars die deze gegevens aanleveren aan het Verbond van Verzekeraars worden de gegevens via het Verbond van Verzekeraars aan de AFM doorgegeven. De verzekeraars voor wie dit niet geldt ontvangen van de AFM een informatieverzoek.

Wie ontvangen een informatieverzoek? 

Verzekeraars met een portefeuille van schadeverzekeringen en/of inkomensverzekeringen die deze gegevens niet via het Verbond van Verzekeraars aanleveren, ontvangen van de AFM een informatieverzoek.

Welke gegevens worden gevraagd?

De AFM vraagt om een opgave van:
• het totaal van de geboekte premies en de verdiende premies
• het totaal van de betaalde schades en de geleden schades
• het totaal van de provisies en de bedrijfskosten
van de producten die de verzekeraar in het afgelopen kalenderjaar in portefeuille had.

Wat is de planning? 

Eind juni verstuurt de AFM een informatieverzoek aan de verzekeraars met het verzoek om de financiële gegevens over het afgelopen kalenderjaar aan de AFM aan te leveren. De verzekeraars krijgen vervolgens tot de in het informatieverzoek genoemde datum de tijd om de gevraagde gegevens aan te leveren.

Hoe moeten de gegevens worden aangeleverd? 

Verzekeraars wordt verzocht om het invulformulier (zie Relevante links) in te vullen en het ingevulde formulier in XML-formaat te uploaden in het AFM Portaal.

Geeft de AFM na aanlevering terugkoppeling? 

Als de aangeleverde gegevens aanleiding geven tot twijfels over de juistheid van de opgave, zal de AFM met de verzekeraar contact opnemen. In andere gevallen zal de AFM geen terugkoppeling geven.