Go to content
""
Nieuws 21/01/25

MiCAR-eisen voor reclame en informatieverstrekking 

Op 30 december 2024 is de Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCAR) volledig van kracht met onder meer eisen voor reclames en informatieverstrekking over kosten. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft verkennende onderzoeken uitgevoerd en wijst Crypto Asset Service Providers (CASPs) op enkele belangrijke normen.

In het kort

  • CASPs moeten voldoen aan MiCAR-eisen
  • Correcte, heldere en niet-misleidende informatie is noodzakelijk
  • Kritisch toezicht voor bescherming van consumenten

 

CASPs moeten voldoen aan MiCAR-eisen

In 2023 en 2024 hebben wij verkennende onderzoeken uitgevoerd naar de reclame-uitingen van CASPs en naar de informatieverstrekking over kosten op de websites. De onderzoeken zijn gedaan voor MiCAR is ingegaan en CASPs daaraan nog niet hoefden te voldoen.

Wij vinden het belangrijk dat de informatieverstrekking, waaronder reclame-uitingen, in het belang van de klant is. Hiermee draagt zij bij aan goed geïnformeerde beslissingen. In onze onderzoeken zijn wij verschillende voorbeelden tegengekomen die onder MiCAR kunnen kwalificeren als overtredingen. Wij wijzen hierbij zowel CASPs met vergunning als CASPs in afwachting van een vergunning op het belang van de informatieverstrekkingsnormen. Nu MiCAR volledig van kracht is houdt de AFM toezicht op de informatieverstrekking en kijkt daarbij ook hoe CASPs hun interne beleid hierover vormgeven.

Correcte, heldere en niet-misleidende informatie is noodzakelijk

MiCAR eist onder meer dat CASPs ‘correcte, heldere en niet-misleidende informatie’ verstrekken. Dit geldt bijvoorbeeld voor informatie over historische rendementen en de vergoeding bij staking en promoacties. Reclame-uitingen moeten als zodanig herkenbaar zijn. Het is ook noodzakelijk dat CASPs hun (potentiële) klanten waarschuwen voor de risico’s die aan transacties in cryptoactiva verbonden zijn. Verder moet het tarief-, kosten- en vergoedingenbeleid een prominente plaats op de website hebben.

In onze onderzoeken zagen wij goede praktijkvoorbeelden maar ook voorbeelden waar nog ‘werk aan de winkel’ is voor de CASPs. Zo zagen wij dat er soms wordt gesproken over veilig handelen in crypto, zonder nadere toelichting of context. Bij een correcte, heldere en niet-misleidende informatieverstrekking is het van belang dat risico’s niet worden gebagatelliseerd, zeker gezien de volatiliteit van crypto-activa. Ook zijn wij gevallen tegengekomen waar op de website geen of onvoldoende informatie stond over de tarieven en de kosten.

Zie voor de uitgebreidere bevindingen en praktische handvatten het rapport ‘Onderzoek naar reclame-uitingen en informatieverstrekking over kosten door CASPs’.

Kritisch toezicht voor bescherming van consumenten

Wij verwachten dat CASPs ervoor zorgen dat hun informatieverstrekking, waaronder reclame-uitingen, voldoen aan de normen van MiCAR. Het handelen in crypto’s heeft significante risico’s voor consumenten. De AFM gaat mede voor de bescherming van consumenten kritisch toezicht houden op de naleving van deze normen.

Contact

Heeft u vragen over het toezicht op cryptoproducten en dienstverlening? Neem dan contact op via crypto@afm.nl

U kunt zich ook inschrijven voor onze MiCAR-nieuwsbrief.

Contact bij dit artikel

AFM

Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?

Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.