Saxo Bank krijgt boetes van in totaal €1,6 miljoen voor gebrekkige vermogensscheiding en onzorgvuldige klantbehandeling
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft Saxo Bank A/S drie boetes opgelegd van in totaal €1,6 miljoen. De boetes zijn opgelegd voor overtredingen door BinckBank N.V., een broker die online beleggingsdiensten aanbood en in 2019 is overgenomen door Saxo Bank. Uit AFM-onderzoek blijkt dat BinckBank tijdens de migratie naar Saxo Bank heeft gehandeld in strijd met de regels voor vermogensscheiding, risicobeheer en zorgvuldige klantbehandeling. Het gaat om overtredingen in de periode van 1 januari 2021 tot en met 11 april 2023. De AFM vindt dit zeer ernstig, want hierdoor liepen beleggers onnodige risico’s en is het vertrouwen van beleggers geschaad.
In het kort
• AFM-onderzoek na klachten consumenten en assurance-rapport accountant
• Boetes voor overtreden regels vermogensscheiding, risicobeheer en zorgvuldige klantbehandeling
• BinckBank schaadde vertrouwen beleggers
AFM-onderzoek na klachten consumenten en assurance-rapport accountant
De AFM startte in 2022 een onderzoek naar aanleiding van signalen van consumenten en een kritischassurance-rapport van de accountant van BinckBank. Consumenten klaagden op recensie-websites en in de media over vertraagde transacties, onterecht in rekening gebrachte kosten en onvindbare aandelen. De AFM heeft geconstateerd dat BinckBank geen accurate administratie had van beleggingsportefeuilles, onvoldoende controle had over kritieke bedrijfsprocessen en onvoldoende in het belang van haar klanten heeft gehandeld.
Boetes voor overtreden regels vermogensscheiding, risicobeheer en zorgvuldige klantbehandeling
Op basis van de uitkomsten van het onderzoek heeft de AFM besloten om Saxo Bank, als rechtsopvolger van BinckBank, drie bestuurlijke boetes op te leggen.De eerste boete van €500.000 is opgelegd vanwege ernstige gebreken in de administratie van beleggingsportefeuilles, waardoor niet meer met zekerheid kon worden vastgesteld aan wie beleggingen en gelden toebehoorden. BinckBank heeft hiermee de vermogensscheidingsregels overtreden. Daardoor zouden beleggers onvoldoende beschermd zijn bij een faillissement, verloor BinckBank het overzicht op de beleggingsportefeuilles en ontstond bovendien het risico dat effecten werden uitgeleend (securities lending) zonder toestemming van klanten.
De tweede boete van €500.000 is opgelegd omdat BinckBank onvoldoende controle had over de bedrijfsprocessen waarmee zij het risico op verlies of vermindering van de aandelen en gelden van beleggers had moeten beperken. Veel van de controles op deze processen werden te laat, niet effectief of zelfs helemaal niet uitgevoerd.
De derde boete van €600.000 is opgelegd vanwege de klantbehandeling. Beleggers liepen in de periode rondom de migratie tegen allerlei problemen op. Zij kregen onder meer te maken met te laat overgeboekte bedragen, te laat verwerkte transacties en te veel in rekening gebrachte kosten en belastingen. Klanten die wilden overstappen naar een andere broker, ervoeren serieuze vertragingen bij het overboeken van hun portefeuilles. Dit was niet alleen een probleem voor de beleggers, maar ook voor andere banken en brokers die hierdoor hun nieuwe klanten niet goed van dienst konden zijn. Klanten van BinckBank konden met hun problemen en zorgen niet goed terecht. De klantenservice was regelmatig slecht of niet bereikbaar, gaf verkeerde informatie of deed beloftes die niet werden nagekomen. Klanten plaatsten honderden klachten op recensiewebsites waarin zij hun gevoel van frustratie en machteloosheid uitten.
BinckBank schaadde vertrouwen beleggers
Een bank of beleggingsonderneming moet een goede administratie bijhouden en adequate controlemaatregelen inrichten. Dit beschermt beleggers, bijvoorbeeld bij een faillissement van de onderneming. Zij moet ook handelen in het belang van haar klanten. Jos Heuvelman, bestuurderAFM: 'Beleggers moeten erop kunnen vertrouwen dat hun belegde vermogen veilig is. Bij BinckBank was dit niet op orde. We vinden het onverantwoord dat beleggers door de tekortkomingen in de administratie en processen risico’s hebben gelopen. Daarnaast vinden wij het onacceptabel dat klanten met klachten niet de hulp kregen die ze nodig hadden.'
Saxo Bank heeft geen bezwaar aangetekend tegen de opgelegde boetes, waardoor deze op 25 december 2024 onherroepelijk zijn geworden.
Contact bij dit artikel
06 29 42 08 87
Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?
Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.