Go to content
""
Artikel 14/02/24

Stakeholderonderzoek AFM

De uitkomsten van ons periodieke stakeholderonderzoek zijn bekend. De reputatie van de AFM is beter geworden. Stakeholders zien de AFM als een professionele organisatie die bijdraagt aan het vertrouwen van consumenten en beleggers en zich sterk maakt voor eerlijke en transparantie financiële markten. Toch blijkt er behoefte om de sector (beter) te betrekken, de juiste prioriteiten te stellen en ons voldoende aan te passen aan de veranderende wereld. Ook het delen van onze strategische richting op het gebied van duurzaamheid en digitalisering is gewenst.

Om te onderzoeken hoe stakeholders nou echt over de AFM denken is in september 2023 een vragenlijst uitgestuurd aan onze stakeholders. Banken, verzekeraars, pensioenfondsen, adviseurs, accountantsorganisaties en beleggingsinstellingen, maar ook de politiek en andere partijen binnen ons werkveld werden uitgenodigd om hun mening te geven over de AFM. Wat gaat goed en wat kan beter?

Afgezet tegen het laatste onderzoek van 2017 heeft de AFM een stijgende lijn te pakken. De reputatie van de AFM is verbeterd ten opzichte van 2017 van matig (index-waarde: 39) naar redelijk-goed (index-waarde: 50). De reputatie-score loopt echter uiteen onder verschillende stakeholders. De reputatie is het hoogst onder beursgenoteerde ondernemingen, namelijk zeer goed (index-waarde: 67). Bij accountantsorganisaties en beleggingsondernemingen is deze redelijk. Onder pensioenfondsen valt de reputatiescore lager uit. De pensioentransitie en de kwestie rondom de toezichtantecedenten hebben hier waarschijnlijk een rol in gespeeld.

Eén van de aandachtspunten is het delen van de resultaten van ons toezicht. De stakeholders weten wel wat wij doen, maar zouden het prettig vinden om meer inzicht te krijgen in de effectiviteit. Ook hopen ze op nog meer inzicht in ons kostenplaatje. Een substantieel deel van de respondenten heeft ook nog geen volledig beeld bij de rol van de AFM bij duurzaamheid en digitalisering. 

In de dynamische financiële sector is het internationaal denken en handelen één van de strategische uitgangspunten van de AFM. Dit wordt gezien. Stakeholders zijn positief over onze samenwerking met andere Europese toezichthouders en onze (internationale) inzet op het gebied van eerlijke, transparante en robuuste kapitaalmarkten.

De komende tijd wordt bezien hoe de uitkomsten van het stakeholderonderzoek kunnen worden meegenomen. We hebben ons voorgenomen iedere twee jaar kwantitatief onderzoek te doen, net zoals DNB dat doet. De andere jaren voeren we aanvullend kwalitatief onderzoek uit.


Contact bij dit artikel

AFM

Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?

Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.