Go to content
""
Nieuws 04/12/24

AFM en DSI verlengen convenant over vakbekwaamheid met twee jaar

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) en Stichting DSI hebben het convenant verlengd dat gaat over de vakbekwaamheid van professionals die informeren of adviseren over beleggen. Het convenant is ongewijzigd verlengd en volgt onder meer de eisen vanuit de Europese toezichthouder ESMA. De AFM erkent dat iedere professional die staat in de betreffende DSI-registers ‘permanent vakbekwaam’ is.

In het kort

• Registers met 4100 gecertificeerde beleggingsprofessionals
• Meer eisen vanuit ESMA dan alleen DSI-registratie

 

Registers met 4100 gecertificeerde beleggingsprofessionals

Professionals die informeren of adviseren over beleggingen moeten aantoonbaar ‘vakbekwaam’ zijn. De eisen hiervoor staan beschreven in MiFID II en in richtsnoeren van de Europese toezichthouder ESMA. In het convenant dat AFM en DSI sinds 2018 hebben, is afgesproken dat Stichting DSI personen die voldoen aan de ESMA-richtsnoeren, toelaat in haar registers. Vervolgens geldt de verplichting om kennis up-to-date te houden via het programma ‘Permanent Vakbekwaam’.

Momenteel zijn ruim 4100 professionals uit de beleggingssector gecertificeerd in een van de zeven relevante ESMA-registers. De AFM erkent dat iedereen vakbekwaam is die in de betreffende DSI-registers is opgenomen. De AFM beschouwt vakbekwame medewerkers als een belangrijke randvoorwaarde voor goede beleggingsdienstverlening en een zorgvuldige behandeling van klanten.

Meer eisen vanuit ESMA dan alleen DSI-registratie

Met een registratie voor de relevante personen voldoet een onderneming overigens niet volledig aan de ESMA-richtsnoeren. Deze normen zijn breder. Zo zijn er organisatorische eisen voor de onderneming en moeten medewerkers de interne gedragsregels en procedures begrijpen en toepassen. Omdat de uitwerking hiervan voor iedere onderneming specifiek is, maakt dit geen deel uit van de certificering bij DSI.

Een DSI-registratie is niet verplicht

Ondernemingen die dit niet willen, kunnen ook zelf per medewerker aan de AFM aantonen dat deze vakbekwaam is en hoe dit is georganiseerd binnen de organisatie.

Vragen?

Neem dan contact op met het Ondernemersloket. Dat kan per e-mail: ondernemersloket@afm.nl of via het contactformulier. Ook kunt u ons telefonisch bereiken op maandag, woensdag en donderdag 10.00 uur tot 13.00 uur op telefoonnummer 08 00 68 00 68 0 (gratis).

 

Contact bij dit artikel

AFM

Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?

Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.