Dit bericht is ouder dan drie jaar. De inhoud is daarom mogelijk niet meer actueel.
Aanbieders verzilverhypotheken moeten productontwikkeling verbeteren
Aanbieders van verzilverhypotheken moeten de productontwikkeling verbeteren, concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) na onderzoek. Hoewel het product in een groeiende behoefte voorziet, bestaat het risico dat kwetsbare huiseigenaren erdoor in de problemen komen.
In het kort:
- verzilverhypotheken kunnen voorzien in behoefte van consumenten
- zorgvuldige productontwikkeling extra van belang bij complexe en impactvolle producten
- onvoldoende aandacht voor wie de verzilverhypotheek geschikt is
- onderzochte aanbieders voeren verbeteringen door
Groeiende vraag naar verzilverhypotheken
Huiseigenaren hebben in toenemende mate de behoefte om de overwaarde op hun huis te verzilveren. Met een verzilverhypotheek, ook wel opeethypotheek genoemd, kunnen zij de overwaarde op hun huis gebruiken door deze te lenen bij een hypotheekverstrekker. Een verzilverhypotheek wordt bijvoorbeeld gebruikt als pensioenaanvulling. De AFM ziet dat de verzilverhypotheek kan voorzien in een behoefte.
Verzilverhypotheken zijn complexe en impactvolle financiële producten
De kenmerken van verzilverhypotheken en de mogelijke kwetsbaarheid van de doorgaans oudere doelgroep, maken het complexe en impactvolle producten. Verzilverhypotheken verschillen onderling bovendien sterk. Voor consumenten kan het lastig zijn om de kenmerken en de langetermijnconsequenties ervan te doorgronden. Er kleven ook risico’s aan, zoals de kans op een restschuld of de noodzaak om gedwongen te moeten verhuizen.
Juist daarom is het van belang dat aanbieders extra zorgvuldig deze producten ontwikkelen. Als dit niet het geval is, bestaat de kans dat het product nu of in de toekomst niet aansluit bij de situatie van consumenten.
Onvoldoende aandacht voor wie het product geschikt is
De AFM concludeert dat de zogenoemde productontwikkeling voor verzilverhypotheken door de onderzochte aanbieders onvoldoende zorgvuldig is uitgevoerd. Zo is onvoldoende nagedacht voor wie het product wel en niet geschikt is. Ook zijn de effecten van veranderende marktomstandigheden, zoals een daling van de huizenprijzen, te beperkt onderzocht. Daarnaast was de informatieverstrekking aan consumenten niet altijd correct en duidelijk. De AFM ziet dat bij ondernemingen het gehele proces van productontwikkeling beter kan.
Onderzochte aanbieders voeren verbeteringen door
De onderzochte ondernemingen voeren naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek verbeteringen door. Dit geldt zowel voor de productontwikkeling als voor de informatieverstrekking.
AFM roept op om ook andere productgroepen tegen het licht houden
Aan onderzochte ondernemingen is gevraagd om ook bij andere productgroepen dan verzilverhypotheken, kritisch naar de productontwikkeling te kijken. De AFM verwacht dat ook ondernemingen die nu niet onderzocht zijn, hun productontwikkeling tegen het licht houden. Ook in 2021 blijft de AFM aandacht houden voor de kwaliteit van productontwikkeling.
Journalisten kunnen contact opnemen met Yolanda Bieckmann, woordvoerder AFM, via 06 - 31 777 686 of yolanda.bieckmann@afm.nl.
Contact bij dit artikel
Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?
Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.