Achteraf betalen: Buy Now, Pay Later
Consumenten zien bij online aankopen steeds vaker de optie ‘Buy Now, Pay Later’ (BNPL). Hiermee kun je de betaling uitstellen tot 14 of 30 dagen na de levering of in 3 termijnen betalen.
Wat is BNPL?
BNPL-aanbieders maken het mogelijk voor consumenten om de betaling van hun aankoop (gedeeltelijk) uit te stellen tot na de levering. Dat kan op verschillende manieren:
• Betaal later: je betaalt het volledige bedrag nadat je hebt besloten de bestelde goederen of diensten te houden, bijvoorbeeld binnen 14 dagen of binnen 30 dagen na levering. Je maakt gratis of tegen een kleine vergoeding gebruik van achteraf betalen, zolang je op tijd betaalt.
• Betaal in drie termijnen: je betaalt in 3 termijnen. De 1e termijn wordt betaald bij de aanschaf en het resterende bedrag wordt verdeeld over overige termijnen. Je maakt gratis of tegen een kleine vergoeding gebruik van betalen in drie termijnen, zolang je op tijd betaalt.
• Betaal gespreid: je vraagt hiermee een doorlopend krediet aan tegen betaling van rente en administratiekosten en betaalt flexibel of in vaste termijnen terug.
Voorkom problemen: 6 tips
Achteraf betalen heeft voordelen, maar brengt ook risico’s met zich mee. De AFM wil consumenten graag de volgende aandachtspunten meegeven bij achteraf betalen:
• Als je niet op tijd betaalt kunnen er herinneringskosten in rekening gebracht worden. Deze kosten bedragen gemiddeld €15 als je een betaaltermijn mist. Dat maakt het een dure vorm van krediet.
• Betalingsherinneringen worden vaak (alleen) per e-mail verstuurd. Houd daarom goed je mailbox in de gaten om te kijken wat de betaaltermijn is en wanneer die verstrijkt. Zeker als er binnen 14 dagen betaald moet worden.
• Betalingsherinneringen worden vaak niet verstuurd door de webshop, maar door de aanbieder van achteraf betalen. Wees je daar bewust van en denk niet te snel: ‘die ken ik niet’. Aanbieders van achteraf betalen zijn bijvoorbeeld Klarna, Tinka, Riverty en Billink.
• Achteraf betalen is minder geschikt voor aankopen die je niet kunt retourneren. Denk aan vliegtickets of etentjes. Je zit immers aan de betaling vast.
• Gebruik achteraf betalen niet als je al betalingsproblemen of schulden hebt. Het lijkt erg gemakkelijk om wat financiële ruimte te creëren door achteraf te betalen voor je bestelling, maar het kan ervoor zorgen dat je (verder) in de problemen komt doordat je hoge incassokosten moet betalen.
• Voorkom dat je rekening wordt overgedragen naar een incassobureau. De aanbieder van achteraf betalen kan na één of meerdere betalingsherinneringen ervoor kiezen om een incassobureau in te schakelen. Het incassobureau zal vervolgens proberen om het openstaande bedrag bij jou te innen. Hier zijn extra kosten aan verbonden. Incassokosten bedragen minimaal €40. Dit komt boven op het uitstaande bedrag van je aankopen. Betaal of retourneer je aankopen daarom op tijd en voorkom extra kosten. Lees bij de Rijksoverheid meer informatie over (de hoogte van) incassokosten.
Heb je hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij schulden? Lees meer informatie over wat je kunt doen. Ook het Nibud heeft waardevolle tips over omgaan met geldproblemen.
Wees je er bewust van dat het bezorgen en retourneren van jouw aankopen een negatieve impact hebben op het milieu. Bedenk daarom goed of jouw aankopen daadwerkelijk nodig zijn.
De AFM kan nu nog geen toezicht houden op aanbieders van achteraf betalen. Dit verandert mogelijk in de toekomst. Ter voorbereiding op ons toezicht op aanbieders van achteraf betalen, zijn wij benieuwd naar eventuele klachten of opmerkingen over (aanbieders van) achteraf betalen.