Rapportage over klachten
Alle aanbieders van verzekeringen informeren de AFM elk jaar over de klachten die zij ontvingen. Daarvoor doen wij een klachtenuitvraag. Op deze pagina vindt u een overzicht van de gepubliceerde rapportages.
Rapportage over 2023
Verzekeraars rapporteren over 2023 een lichte daling van het totale aantal klachten door consumenten ten opzichte van 2022. Tussen de soorten verzekeringen zijn wel verschillen.
Rapport Klachtenuitvraag bij aanbieders van verzekeraars 2023 (pdf, 362 kB)
Rapportage over 2022
Verzekeraars rapporteren een stijging van het aantal klachten door consumenten. Ten opzichte van 2021 is er bij alle deelmarkten (zorg, schade, leven) een stijging te zien.
Rapport Klachtenuitvraag bij aanbieders van verzekeringen (pdf, 7 MB)
Rapportage over 2021
Het aantal klachten dat binnenkomt bij verzekeraars blijft dalen. In 2021 kwamen 125.000 klachten binnen, een daling van bijna 19% ten opzichte van 2020.
Rapportage klachten bij aanbieders verzekeringen 2021 (pdf, 200kb)
Rapportage over 2020
Uit de rapportage over 2020 blijkt dat bij de aanbieders van verzekeringen bijna 9% minder klachten binnenkwamen dan in 2019.
Klachtenuitvraag bij aanbieders verzekeringen in 2020 (pdf, 190kb)
Rapportage over 2019
Half oktober 2020 hebben wij de rapportage over de uitvraag over 2019 gepubliceerd.
Rapportage over de klachtenuitvraag onder verzekeraars 2019 (pdf)
Rapportage over 2018
In 2019 rapporteerden aanbieders voor het eerst over de klachten die zij ontvingen. Deze eerste rapportage, over de ontvangen klachten in 2018, is daarom een nulmeting, waardoor het nog niet mogelijk is trends en ontwikkelingen te laten zien.
Rapportage klachtenuitvraag onder verzekeraars over 2018 (pdf)