Go to content
""
Artikel 30/05/24

Onderzoek naar oorzaken te laat verstuurde UPO’s

Sommige actieve deelnemers krijgen hun Uniform Pensioenoverzicht (UPO) te laat (na 30 september) of zelfs helemaal niet. Wij hebben bij 16 pensioenuitvoerders onderzocht hoe dat komt. 

Terechte reden om een UPO aan een actieve deelnemer niet uiterlijk 30 september te verstrekken, is dat de deelnemer pas op 1 januari van dat jaar in dienst is getreden. Daardoor heeft hij nog geen pensioen opgebouwd. Een andere terechte reden is het overlijden van de deelnemer. Vanaf komend jaar hoeven pensioenuitvoerders deze deelnemers niet meer mee te nemen bij onze jaarlijkse toezichtrapportage.

Adres onbekend

Uit ons onderzoek onder 16 pensioenuitvoerders blijkt dat er ook andere redenen zijn voor het niet-verstrekken van UPO’s. Het adres van de deelnemer is onbekend, bijvoorbeeld. De pensioenuitvoerder moet in dat geval ten minste de Basisregistratie Personen raadplegen. Als dat niets oplevert, is het belangrijk om je in te blijven spannen om het juiste adres te achterhalen. Een aantal pensioenuitvoerders legt hiervoor contact met de Sociale Verzekeringsbank en weet op deze wijze alsnog de deelnemers te bereiken. Dit vinden wij een ‘good practice’.

Niet-acceptabel

Niet-tijdige verstrekking van het UPO omdat het te veel werk zou zijn, is natuurlijk geen acceptabele reden. Dat gebeurt bijvoorbeeld omdat het om arbeidsongeschikten gaat die buiten het systeem om worden geadministreerd, of vanwege een complexe overgangsregeling. De overgang naar een nieuw administratiesysteem of nieuwe pensioenuitvoeringsorganisatie (PUO) is evenmin een acceptabele reden om het UPO niet te verstrekken. Hierbij is het van belang om voorafgaand aan dit soort trajecten goed na te denken over de communicatie aan deelnemers. Evenmin acceptabel als reden: het ontbreken van de juiste gegevens, omdat die niet zijn aangeleverd door bijvoorbeeld de werkgever.

Aandachtspunten bij versturen UPO's

Uit ons onderzoek bleek ook dat pensioenuitvoerders in een aantal gevallen bewust geen UPO versturen. Het zou tot verwarring kunnen leiden omdat de deelnemer al recentere informatie had ontvangen. Denk hierbij aan deelnemers die uit dienst zijn getreden. Toch heeft jouw deelnemer ook in zo’n geval recht op een tijdig UPO; zoek daarom een goede oplossing voor zulke situaties. Op onze website geven we meer aandachtspunten bij het versturen van UPO’s.

Contact bij dit artikel

AFM

Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?

Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.