Dit bericht is ouder dan drie jaar. De inhoud is daarom mogelijk niet meer actueel.
AFM Consumentenmonitor: meerderheid verzekerden is tevreden over rechtsbijstandverzekering
Driekwart van de mensen die recent een claim hebben ingediend, vinden dat hun rechtsbijstandverzekeraar in het belang van de verzekerde heeft gehandeld. 7% vindt dat er niet in hun belang is gehandeld. Dit blijkt uit cijfers van de ‘AFM Consumentenmonitor: rechtsbijstandverzekeringen, voorjaar 2018’.
In 2011 deed de AFM al onderzoek onder consumenten met een rechtsbijstandverzekering. Vergeleken met dat onderzoek zijn verzekerden op alle fronten tevredener over de behandeling van hun claim door hun rechtsbijstandverzekeraar. Het minst tevreden zijn mensen over de snelheid waarmee hun claim wordt afgehandeld.
Verzekerden niet altijd bekend met de voorwaarden
Meer dan driekwart van de verzekerden is op de hoogte van de kosten en dekking van hun verzekering. Toch is ongeveer de helft niet of nauwelijks bekend met het maximumbedrag voor de vergoeding van advocaatkosten en het minimumbedrag van de schade voordat de zaak in behandeling wordt genomen. De AFM raadt consumenten daarom aan om bij het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering goed te letten op de voorwaarden.
Consumentenonderzoek
Met de AFM Consumentenmonitor doet de AFM onderzoek onder consumenten naar onderwerpen als hypotheken, verzekeringen en beleggen. Door kennis op het gebied van consumenten- en beleggersgedrag te vergroten, kunnen we risico’s beter in kaart brengen en versterken we de effectiviteit van ons toezicht.Contact bij dit artikel
Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?
Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.