Stefanie de Beer
In april 2011 begon ik mijn carrière bij de AFM binnen Retailtoezicht, waar ik me onder meer richtte op financiële adviseurs en bemiddelaars. Er werd steeds vaker gebruikgemaakt van gedragswetenschappelijke inzichten. Ik heb een achtergrond in de gedragseconomie dus toen in 2016 het Team Consumentengedrag werd opgericht als onderdeel van het nieuwe Expertisecentrum, zag ik dit als een mooie kans om hierin verder te gaan.
Functie:
Manager Consumentengedrag
"We doen hier wetenschappelijk onderzoek met maatschappelijk rendement"
Aflossingsvrije hypotheken
Het beschermen van kwetsbare consumenten is een van onze prioriteiten bij de AFM. We merkten de laatste jaren dat informeren over risico’s niet voldoende was om consumenten te beschermen. Dus gaan we op zoek naar wat er nog meer nodig is. We onderzoeken het daadwerkelijke gedrag van consumenten en nemen dat als uitgangspunt bij het bedenken van een oplossing, die we vervolgens zo goed mogelijk gaan toetsen.Een goed voorbeeld van onze aanpak zijn de aflossingsvrije hypotheken die nog veel Nederlanders bezitten. Sommigen van hen lopen risico omdat ze alleen rente betalen over hun hypotheek en niet aflossen. Voorheen zouden we tegen de banken zeggen: jullie moeten klanten informeren over dit risico. Maar we weten uit ervaring dat als banken een brief sturen hierover, mensen niet in actie komen. Dus vragen we banken om andere manieren te verzinnen. Consumenten lijken bijvoorbeeld eerder geneigd tot aflossen als dat niet leidt tot hogere maandlasten. De huidige lage rentestand biedt hiertoe mogelijkheden.