Go to content

Contact met de AFM

U kunt switchen tussen de twee tabbladen met veelgestelde vragen.


  • Voor consumenten

  • Voor de sector

Veelgestelde vragen van consumenten

Waar kan ik een melding doen bij de AFM?

Geef jouw melding door via ons contactformulierOp  die pagina vind je ook meer informatie.

Wat doet de AFM met mijn melding?

De AFM onderzoekt misstanden in de financiële sector. Hierbij dienen de meldingen die de AFM van consumenten en marktpartijen ontvangt als belangrijke signalen. Een melding geef je door via ons contactformulier.

Op deze pagina lees je hoe wij omgaan met jouw melding.


 

Heeft deze partij een vergunning?

Via Check je aanbieder controleer je wat er bij de AFM bekend is over de onderneming waarmee je zakendoet, of wilt gaan doen. Op deze manier kun je zien of jouw aanbieder, bemiddelaar of adviseur beschikt over een vergunning en of er gewaarschuwd is tegen deze onderneming.

Doe geen zaken met een onderneming waarvoor wordt gewaarschuwd. Je loopt het risico om opgelicht te worden en je geld kwijt te raken. Aanvullend kun je ook direct in specifieke registers en waarschuwingslijsten zoeken.


 

Kan ik ook een klacht indienen over een financiële instelling?

Ben je niet tevreden over een bank, verzekeraar of een andere financiële onderneming? Dan kun je een klacht indienen. Op deze pagina lees je welke stappen je dient te volgen voor het indienen van een klacht.


 

Wat moet ik doen als ik fraude of oplichting vermoed?

Vermoed je fraude en/of oplichting? Of ben je zelf opgelicht? Er zijn als consument dan een aantal acties die je kunt ondernemen.

Bij vermoedens van fraude en/of oplichting meld je dit aan de AFM. Je kunt dit doen via ons
contactformulier. Op deze pagina lees je hoe dit proces in zijn werk gaat.

Bent je zelf opgelicht? Bekijk dan deze pagina om te lezen welke stappen je kunt ondernemen.


 

Wat als ik meer wil weten over een specifiek financieel product?

Kijk voor vragen over specifiek financieel product op onze website onder “Thema’s”, of selecteer direct een van de onderstaande pagina’s. Staat het onderwerp dat je zoekt er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Hieronder vind je onze pagina’s voor verschillende financiële producten:

Hypotheken

Verzekeren

Pensioenen

Lenen

Financieel Advies

(Zelf) Beleggen

Crypto’s

Sparen

Veelgestelde vragen vanuit de sector

Hoe werkt het AFM Portaal?

 

Raadpleeg deze instructies voor het AFM Portaal.

 

Wilt u uw e-mailadres wijzigen? Het is nog niet mogelijk om via het portaal uw e-mailadres wijzigen. Wel kunt u zelf op portaal.afm.nl een nieuw e-mailadres registeren en koppelen, via “Nu registreren”.

 

Wilt u het e-mailadres van een medewerker wijzigen? Dat kan via “medewerkers beheren”. U leest daar meer over op pagina 10 t/m 13 van deze instructies.

 

Wilt u het e-mailadres van een wettelijke vertegenwoordiger deactiveren? Mail dan uw verzoek naar info@afm.nl.

 

 

 

Waar vind ik informatie over de Marktmonitor (MMAB)?

Een overzicht van alle informatie over de Marktmonitor vindt u hier: www.afm.nl/mmab

Klik hier voor de technische handleiding, en hier voor de veelgestelde vragen.


 


Heb ik een AFM-vergunning nodig?

Per doelgroep vindt u informatie over de vergunningplicht. Een juridisch adviseur kan vaststellen of uw activiteiten vergunningplichtig zijn.

 

Accountantsorganisaties

Aanbieders beleggingsobjecten

Adviseurs, bemiddelaars & gevolmachtigde agenten

Beleggingsondernemingen (o.a. vermogensbeheer of beleggingsadvies)

Beleggingsinstellingen (beheerders van een fonds)

Bewaarders

Caribisch Nederland

Crowdfundingplatformen

Cryptopartijen

Effectenuitgevende ondernemingen (o.a. beursgenoteerde bedrijven)

Handels- en afwikkelplatformen (o.a. beurzen)

Incassobureaus

Kredietaanbieders

 


Hoe kan ik mijn vergunning of registratie wijzigen?

Is uw adres gewijzigd? Uw adreswijziging hoeft u alleen door te geven aan de Kamer van Koophandel (KvK). De AFM ontvangt de wijziging van de KvK en verwerkt deze binnen maximaal drie weken. U hoeft de wijziging niet apart aan de AFM door te geven, omdat de AFM het vestigings- en correspondentieadres niet handmatig kan aanpassen. 

 

Wilt u uw vergunning of registratie wijzigen? Wilt u uw vergunning of registratie uitbreiden, of juist (gedeeltelijk) intrekken? U kunt direct zelf een wijziging doorvoeren via het AFM Portaal.

 


Hoe meld ik een incident of misstand?

De AFM vindt het belangrijk om meldingen over trends, misstanden en incidenten te ontvangen. Geef uw incidentmelding, of melding van een misstand door aan de AFM via meldingenformulier@afm.nl.

 

U leest hier meer over op deze pagina van onze website.


 


Hoe regel ik een betaling aan de AFM?

Wilt u een kopie factuur? Mail dan naar debiteuren@afm.nl o.v.v. uw debiteurnummer.

 

Kijk op Betaling (afm.nl) voor informatie over gespreid betalen of een incassomachtiging. Heeft u een andere vraag over toezichtkosten? Bekijk dan: Kosten van ons toezicht (afm.nl).


 

 


Contact

Staat uw vraag er niet bij? Ga naar een van de contactformulieren.
Contactformulier voor consumenten
Contactformulier voor de sector

Postadres

Autoriteit Financiële Markten
Postbus 11723
1001 GS AMSTERDAM

Bezoekadres

Vijzelgracht 50
1017 HS AMSTERDAM
(adres parkeergarage: Nieuwe Weteringstraat 5)

De AFM is goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

Ons kantoor is soms lastig bereikbaar per auto. Bekijk actuele informatie over parkeren, verkeer en werkzaamheden op de website van de gemeente Amsterdam.

Legitimatieplicht

Zorg bij uw bezoek voor een geldig wettelijk legitimatiebewijs. Onder een geldig wettelijk legitimatiebewijs wordt verstaan: een paspoort, rijbewijs of een identiteitskaart.

Bankgegevens

Bank: Rabobank
IBAN rekeningnummer NL54 RABO 0309 4802 99
Bic code: RABONL2U